Intervalli 4/2009 on ilmestynyt

Vuoden 2009 neljäs ja viimeinen Intervalli on ilmestynyt. Voit ladata sen täältä tai tutkia koko vuosikertaa täältä.

Kuva poistettu.

Lehden pääkirjoituksessa Suomen musiikkikirjastoyhdistyksen puheenjohtaja Jaakko Tuohiniemi summaa kulunutta vuotta ja heittää meille pohdittavaksi musiikintunnistustehtävän.

Numerossa on julkaistu laaja raportti Sanomatalossa 6.10.2009 järjestetystä Suomen musiikkikirjastoyhdistyksen 30-vuotisjuhlaseminaarista Mitä musiikkikirjastoista kannattaa puhua? Paikalle oli saapunut yli 70 ammattilaista ympäri maata ja viisi musiikkikirjastoista kiinnostunutta musiikkitiedottamisen ammattilaista: Kai Amberla (Finland Festivals), Janne Koskinen (Yle Radio 1), Ilkka Mattila (Helsingin Sanomat), Vesa Sirén (Helsingin Sanomat) ja Juha Torvinen (Finnish Music Quarterly). Alustusten lisäksi myös pääosa keskustelusta on tarjolla myös niille, jotka eivät paikan päälle päässeet.

Yhdistystä 10 vuotta vanhemman Lahden kaupunginkirjaston musiikkiosaston vaiheita ja näkymiä esittelee osastoa johtava Sirkka Yletyinen. Tiesitkö, että Lahti oli äänitelainauksen pioneerikirjasto Suomessa?

Joukko helsinkiläisiä kirjastoihmisiä teki syyskuussa opintomatkan Hollantiin. Varsinkin suomalaiseen maksuttomaan musiikkikirjastotoimintaan tottuneille tarjolla oli yhtä ja toista kulmakarvoja kohotuttavaa. Amsterdamin, Rotterdamin ja Delftin kokemuksista raportoi Mace Ojala sanoin ja kuvin.

Musiikkikirjastotyöhön on tarjolla varsin vähän erikoiskoulutusta. Oulun suunnalla sellaista on kuitenkin ollut tarjolla, paljolti kiitos Hanna Laulajaisen aktiivisuuden ansiosta. Jutussaan Hanna käy läpi sekä koulutuksen vaiheita että esittelee näkemyksiään siitä, mikä tähän työhön kouluttauduttaessa on tärkeätä.

Millaista on Lahden konservatorion nuotistonhoitajan työ? Jaakko Lind kävi haastattelemassa Ari-Pekka Lauhakaria, joka on nyt parin vuoden ajan hoitanut Jaakko Lindin aiemmin hallitsemaa vakanssia.

Musiikkikirjastoyhdistyksen vierailu Entressen kirjastossa vaikutti Jaakko Tuohiniemeen niin voimakkaasti, että hän näki seuraavana yönä painajaisunta. Lukekaa itse!

Numeron loppuun on koottu vuosikerran 2009 tekijä- ja asiahakemistot. Päätoimittaja Heikki Poroila lupailee samalla, että kevään 2010 aikana Intervallin koko historian kattavat hakemistot tulevat verkkoon.