Intervalli 3/2009 ilmestynyt

Vuoden 2009 kolmas Intervalli on ilmestynyt. Voit ladata sen täältä tai tutkia koko vuosikertaa täältä.

Kuva poistettu.

Lehden pääkirjoituksessa Suomen musiikkikirjastoyhdistyksen puheenjohtaja Jaakko Tuohiniemi pohdiskelee huolestuneena, ollaanko meillä lähdössä rikkaan Ruotsin tielle säästämällä kirjastojen kappalemääräisissä hankinnoissa.

Numerossa on julkaistu laaja raporttiosa IAML:n vuotuisesta kokouksesta Amsterdamissa. Kokous pidettiin yhdessä kansainvälisen musiikkitieteellisen seuran (ISM) kanssa ja oli järjestön historian laajin. Raportteja ovat olleet kirjoittamassa Jaakko Tuohiniemi, Juhani Koivisto Tampereelta, Aino Jalkanen ja Maaria Harviainen Sibelius-Akatemian kirjastosta, Anna Pienimäki FiMICistä ja Hilkka Härkönen Kajaanista.

Millaista on Kaartin Soittokunnan nuotistonhoitajan työ? Jaakko Lind on käynyt haastattelemassa Rea Moilasta, jonka työ on yhtä aikaa tuttua ja epätavallista.

Heikki Poroila on käynyt kahden tekijänoikeuteen kietoutuvan musiikkikirjastoille ajankohtaisen aiheen kimppuun. Ensin hän ruotii CD-levyjen liitteinä tulevan audiovisuaalisen aineiston vaikutusta kokonaisuuksien lainausoikeuksiin taustanaan pääkaupunkiseudun kirjastojen kilpailutuksesta poikinut häslinki, jonka tuloksena isot välittäjät eivät uskalla tarjota kirjastoille The Beatles -yhtyeen remasteroituja CD-levyjä.

Toisena aiheena Poroilalla on tekijänoikeudellisesti vapaiden nuottien digitoimiseen ja verkkolevittämiseen liittyvät ongelmat, joita syntyy tekijänoikeuslain vaitonaisuuden ja kiemuraisuuden takia.