Intervalli 2/2011 ilmestynyt

Intervalli-lehden vuosikerran 2011 toinen numero on ilmestynyt ja sen voi lukea tai ladata osoitteesta http://www.kaapeli.fi/~musakir/interval/Intervalli_2011_2.pdf. Koko vuosikertaan pääsee kätevimmin käsiksi osoitteen http://www.kaapeli.fi/~musakir/interval/index.html kautta.

Pääkirjoituksessa Heikki Poroila palaa alan ihmisiä ihmetyttäneen selvitykseen, jossa rinnastettiin musiikkikirjastot ja romppujen lainaaminen "vähemmän käytettyinä" kirjastopalveluina. Ihmettelyn lisäksi lienee silti aihetta myös itsetutkiskeluun, kun jopa oman alan tutkijat näyttävät tuntevan ja ymmärtävän modernia musiikkikirjastopalvelua näin huonosti.

Hämeenlinnalainen laulaja-lauluntekijä A. P. Sarjanto on tehnyt - omien sanojensa mukaan - svengitöntä musiikkia jo vuodesta 1998!, mutta elää tietoisesti ja tyytyväisesti marginaalissa. Laaassa haastattelussa Sarjanto kertoo avoimesti omasta tiestään, jonka varrella ei ole kertynyt rahaa, mutta silti tuloksena on ollut onnellinen mies.

Toisessa laajassa haastattelussa on päähenkilönä uskomattoman pitkän musiikkikirjastouran tehnyt Pirjo Hakuni, joka jää tänä vuonna eläkkeelle 45 työvuoden jälkeen. Pirjon muisteluissa ei kaihdeta kitkeriäkään huomioita, mutta pääpaino on kuitenkin kaikessa siinä hienossa, mitä työskentely musiikin ja musiikkia rakastavan asiakaskunnan parissa on antanut.

Monia alan ihmisiä mietityttävään kysymykseen nuorten musiikkikirjastosuhteesta pureutuu Jyväskylän musiikkiosastolla tänä vuonna aloittanut Olli Koponen. Hänen mukaansa vanhat palvelurakenteet eivät kerta kaikkiaan toimi, joten uutta täytyy keksiä ja soveltaa. Hyödyllistä luettavaa niin vanhoille kuin nuorillekin.

Musiikkibasaarin suunnittelijana toukokuussa aloittanut Jaska Järvilehto antaa ensimmäisen väliraporttinsa, jossa kerrotaan sekä kirjastoille suunnatun kyselyn tuloksista että alustavista yhteiskuvioista. Aiheeseen palataan syksyn numeroissa.

Huhtikuussa Tampereella pidetyn kokoelmatyön seminaarin yhtenä aiheena olivat kirjastojen yhteistyöhankkeet. Lyhyesti esitellut Joensuun seutukirjaston kokemukset ovat nyt hiukan laajemmin esillä ja tutkittavissa. Osastonjohtaja Katri Piepponen kertoo ja vastaa myös haastattelijan kysymyksiin.

Lehden loppuosassa on Heikki Poroilan Seinäjoella huhtikuussa 2011 pitämä luento musiikkikirjastojen edessä olevista haasteista, kun pitää valita joko vanhassa pysymisen, perinteisen toimintamallin päivittämisen ja kokonaan uusien toimintamallien kehittämisen välillä. Vaikka tilanne näyttää monelta osalta hankalalta, puheenvuoro päättyy optimistisiin johtopäätöksiin.

Kuva poistettu.