Intervalli 2/2009 ilmestynyt

Vuoden 2009 toinen Intervalli on ilmestynyt. Voit ladata sen täältä tai tutkia koko vuosikertaa täältä.

Kuva poistettu.

Intervalli kävi haastattelemassa Suomen Jazz & Pop Arkiston Janne Mäkelää ja Maaret Storgårdsia. Lue, mitä kaikkea uutta ja mielenkiintoista JAPAssa on meneillään!

Pirjo Hakuni raportoi Tampereen musiikkiosastolla tehdystä kyselystä, jossa asiakkaat saivat kertoa, mitä konkreettista hyötyä musiikkipalveluista on ollut. Tulokset eivät ehkä yllätä, mutta taatusti ilahduttavat.

Oulun amkin kirjastonhoitaja Tiina Tolonen on sivutöinään perustanut digitaalisen Nuottikirjaston. Tässäkö musiikkikirjastojenkin tulevaisuus?

Vaiko toisessa oululaisessa projektissa, josta raportoi Juha Sutela Oulun kaupunginkirjastosta. Yhteistyössä säveltäjä Veikko Juntusen kanssa on nimittäin ryhdytty siirtämään koko nuotinnettua tuotantoa digitaaliseen muotoon ja vapaaseen käyttöön kirjaston luettelon kautta. Työ on vasta alussa, mutta tulokset ovat jo kiinnostavia.

Hyvä musiikkikirjasto voi toimia myös hiukan pienemmällä paikkakunnalla. Esimerkkinämme on Sotkamon kunnankirjasto, jonka musiikkipalveluita on jo 25 vuoden ajan hoitanut Leena Kolehmainen. Haastattelussa kuullaan myös kiinnostavia Kainuun kirjastojen yhteistyökuvioista.

Numeron kesäbonuksena on Heikki Poroilan kokoama Yhtenäistetty Armas Järnefelt, joka julkaistaan myöhemmin tänä vuonna HTML-versiona Suomen musiikkikirjastoyhdistyksen julkaisusarjassa.

Pääkirjoituksessaan Heikki Poroila pohdiskelee, joko aika olisi kypsä sellaisille yhteisille valtakunnallisille musiikkikirjastojen sivuille, jotka kokoaisivat paikalliset, mutta yleisesti mielenkiintoiset palvelut yhteen paikkaan tiedoksi.