EMKÜ 20 vuotta

Suomen delegaatioon kuuluivat Suomen musiikkikirjastoyhdistyksen puheenjohtaja Jaakko Tuohiniemi ja yhtenä luennoitsijana toiminut Heikki Poroila. Myös Viro-yhteistyön veteraanimme Pirjo Hakuni oli kutsuttu, mutta henkilökohtainen läsnäolo ei onnistunut ja se korvattiin Pirjon vironkielisellä tervehdyksellä, joka luettiin kokouksessa ääneen. Lahjana kollegoille vietiin yhdistyksen uusimpia julkaisuja.

Juhlat järjestettiin Eesti Muusika- ja Teatriakadeemian (eli sikäläisen Sibelius-Akatemian) urkusalissa. Paikalle oli saapunut yli 40 kollegaa, jotka kaikki olivat naispuolisia lukuun ottamatta Tarton Avo Kartulia, joka hoiti tilaisuuden videoinninkin. Yhdistystä johtaa tällä hetkellä Kaie Viigipuu-Kreintaal kansalliskirjastosta. Juhlaan oli tuotettu näyttävä ohjelmalehtinen, jossa on luentojen tiivistelmien lisäksi paljon muutakin mielenkiintoista. Kiinnostuneet voivat kysellä lainaksi.

Juhlan ohjelmassa oli seitsemän luentoa, onnitteluja ja Andres Uibon urkukonsertti. Kaie Viigipuu esitteli EMKÜ:n 20-vuotistaipaletta, johon me suomalaiset varsinkin 1990-luvulla osallistuimme varsin aktiivisesti. Ilvi Rauna esitteli musiikkikorkeakoulun kirjaston historiaa 76 vuoden ajalta ja Katre Riisalu virolaisen äänitetuotannon 110-vuotiasta historiaa hauskoin ääninäyttein. Tiina Kriisa esitteli meille viroa osaamattomille hieman epäselväksi jäänyttä menetelmää, joka perustuu arkkitehti Christopher Alexanderin teokseen A pattern language. Mari Sarv esitteli omassa puheenvuorossaan Viron kansanlauluarkistoa ja sen mittavia kokoelmia ja Kaire Maimets-Volt johtamansa Arvo Pärt -keskuksen mittavia suunnittelmia, joiden tulosten odotetaan olevan valmiina 2015, kun keskus avataan. Oman puheenvuoroni otsikkona oli Music libraries and the net - aspects of survival and change ja ideana oli muistuttaa kaikista niistä myönteisistä mahdollisuuksista, joita musiikkikirjastoilla on verkon ansiosta ulottuvillaan, kunhan vain löytyy rohkeutta ja halukkuutta uudistua.

Tunnelma oli erittäin lämmin ja varsinkin Pirjon terveiset synnyttivät kiihkeitä suosionosoituksia. Samaa mieltä oltiin varsinkin siitä, ettei yhteistyön perinnettä saa lopettaa, siitä on hyötyä myös tulevaisuudessa kaikille.

Teksti ja kuvat Heikki Poroila

Kuva poistettu.

Jaakko Tuohiniemi ja juhlan juontajana toiminut Heidi Heinmaa rentoina ennen kokousta

EMKÜ:n puheenjohtaja Kaie Viigipuu-Kreintaal