Haenko vai kysynkö?

Kun on tutkinut ongelmaansa ja analysoinut, mitä etsii, täytyy päättää, miten lähteä liikkeelle. Useimmiten tietoa lähdetään googlettamaan, melkein yhtä usein kuitenkin päätetään kysyä. Sosiaalinen media on tuonut "kaverilta" kysymiselle ihan uuden merkityksen, keskustelupalstoilla, Facebookin ryhmissä sekä lehtien ja erikoissivustojen kommentointiosuuksissa keskustellaan laajasti ja etsitään tietoa aiheesta kuin aiheesta. Kirjastoissa toimii tietopalvelu, jonka puoleen voi kääntyä. Se toimii sekä kirjaston tiloissa että verkossa. Suurimmat yleisten kirjastojen kysy-palvelut ovat Kysy kirjastonhoitajalta sekä Kysy.fi.

Vanhoja vastauksia selaamalla voi myös löytää vastauksen ongelmaansa. Vastauksia on kertynyt näihin yhteensä jo yli satatuhatta.

Kysymyksiä voi esittää myös muille kirjastoille verkossa sekä asiantuntijapalveluille. Lista näistä löytyy Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun info-sivulta.

Jos mieltä askarruttava vaiva on lääketieteellistä laatua, on parempi kääntyä terveydenhuollon puoleen, vaikkapa oman terveyskeskuksen, Omakannan tai Omaolon kautta. Kansalaisneuvonta opastaa viranomaisasioissa oikeaan paikkaan (poliisi, verot, Kela, maistraatit, te-palvelut).

 

Seuraava: Haun suunnittelu