Suomen kirjastojen yhteiseen Tapahtuma- ja ideapankkiin kerätään toteutettuja ja ideatasolla olevia kuvauksia tapahtumista, tilaisuuksista, näyttelyistä, opastuksista, teemaviikoista, tempauksista ja muista asiakkaille tarjottavista mahdollisuuksista käyttää kirjastoja. Pankin tavoitteena on vahvistaa vertaistukea kirjastojen välillä sekä auttaa kirjastotyöntekijöitä uudenlaisen toiminnan kokeilemisessa.
Tervetuloa mukaan kartuttamaan pankkia ja hyödyntämään sen tarjontaa omassa kirjastossasi!
Keuruun kaupunki osallistui Suomen harrastamisen malli –kokeiluun. Kirjasto oli mukana ala-astelaisille suunnatussa monilajikerhossa viiden viikon aikana. Kirjasto järjesti erilaisia sanataide- sekä mediasisältöjä kerhoissa. Kerhot...
Yhteisen tarinan ilta Voit järjestää kirjastossasi yhteisten kerrottujen tarinoiden tuokioita. Tuokioissa hyödynnetään ”Yhteiset tarinat – Pelijärjestelmä osalliseen tarinankerrontaan”-mekaniikkaa. Tapahtumien tavoitteena on...
Harry Potter Book Night on tunnetusti järjestetty yleensä helmikuun alussa. Nykyään tapahtumien järjestämistä varjostaa korona, joten suunnittelussa otettiin huomioon se, että isoja ryhmiä ei voi kokoontua viettämään tapahtumia. Siksi siis...
Turun pääkirjaston nuortenosasto Stoorissa ollut nimellä Stoorin IG livet. Kevään 2021 aikana pidetty kuusi IG liveä, joissa kirjaston työntekijä haastattelee nuoria kiinnostavaa vierasta. Haastattelu tehdään etänä kahdelta tililtä,...
Tavoitteena on vinkata pienten lasten vanhemmille hyviä ja turvallisia alle kouluikäisille suunnattuja ilmaisia mobiilipelejä ja -sovelluksia. Samalla voi herätellä muutenkin keskustelua ruutuajasta ja siitä, mitä lapsi älylaitteella tekee...
Olemme järjestäneet Lammin kirjastolla kesäpuuhaviikon alakouluikäisille lapsille yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa jo useamman kerran. Halusimme tarjota monipuolista, mukavaa ja maksutonta puuhaa lähellä lapsia.
Minecraft-rakentamista kirjallisuuteen kytkeytyvällä taustatarinalla. Tavoitteena ryhmätyöskentelyn vahvuuksien tunnistaminen sekä luova toiminta pelin muodossa. Jakomäen toteutuksen loppuraportti: AVARUUSSEIKKAILU KEPLER 77 (PERUSKOULUN...
Työpajoissa opetellaan yhdessä tarinoiden kirjoittamista ja helppoa pelikoodausta. Työpajoissa hyödynnetään ilmaisia työkaluja, jotka ovat osallistujien saatavilla myös työpajasarjan päätyttyä, nimellisesti Ren'Pyä ja Twinea. Työpajasarja...
Kirjasto voi parhaimmillaan olla erittäin monipuolinen ja opetusta rikastuttava yhteistyökumppani koulun ilmiöpohjaisen oppimisen kokonaisuuksissa. Helsingin kaupunginkirjastossa toteutettiin vuosina 2016-2017 AVI:n rahoittama hanke, jonka...
Junnut pyörittelevät peukaloitaan? Koulupäivän jälkeen aikaa tuhlattavaksi, mutta perheen harrastusbudjetti on jo käytetty? Iltapäiväkerhomme konseptoidaan sanataiteilijoidemme toimesta ja toimitetaan tilauksesta kirjastoille koko Suomen...
Hyvinkään kirjastossa on järjestetty koululaisten kerhoa kevätkaudella 2017. Kerho on ollut suunnattu alakouluikäisille lapsille. Lapset ovat saaneet olla mukana kerhon toiminnan suunnittelussa. Kirjaston kerhossa on mm.: tehty...
Pulmaario on matematiikan ja ohjelmoinnin pajakokonaisuus, joka on suunnattu 9-13 - vuotiaille lapsille ja nuorille. Oppaan ja valmiiden materiaalien avulla voit tuoda Pulmaario-pajan omaan kirjastoosi. Oppaan tehtävät ovat helppoja ja...
Tavoitteena on saada Pokémon Go -pelin pelaajia kirjaston PokeStopille luren eli Pokémon-houkuttimen avulla. Huom.! Kirjastossa PITÄÄ olla PokeStop, että tapahtuman voi järjestää. Lureja voi ostaa Pokémon-pelin kaupasta, ja viiden tunnin...
Luoda kirjastolla sijaitsevan PokemonGo pelin pokestopin ympärille tapahtuma. Tapahtumassa aktivoidaan lure (houkutin) joka houkuttelee pokemoneja ja pelaajia kirjastolle. Tavoitteena ajankohtaista mobiilipeli-ilmiötä hyväksikäyttäen...
Järjestimme kirjastossa työpajan, jossa lapset suunnittelivat lastenosastolle sijoittuvan lautapelityyppisen radan. Työpajan aikana lapset oppivat lautapeleistä, peli-ideoiden jalostamisesta ja yhteistyöstä.
Alakoululuokan kirjastovierailulla opitaan tiedonhakua, kirjastonkäyttöä ja mediankäyttöä tekemällä tehtäviä kirjastossa. Mediamatkassa oppilaat oppivat etsimään kirjan tai levyn verkkokirjastosta sekä hyllystä ja lisäksi mediaan liittyviä...
Norjassa Drammenin kirjastossa kehitetty tapahtumakonsepti, jossa dementiaa sairastavia senioreita tutustutetaan uuteen teknologiaan pelaamisen kautta. Pelaaminen on sosiaalista ja hauskaa ja se voi tarjota fyysista ja älyllistä...
Lukukerhotoiminnan ideana on tukea keskimääräistä heikommin lukevien lasten lukuharrastusta. Säännöllisesti kokoontuvassa lukukerhossa kirjallisuuteen ja teksteihin tutustutaan mm. kirjavinkkauksen, leikkien ja leikkimielisten harjoitusten...
Pelaaminen on kivaa! Mobiilipelivinkkauksessa esitellään hauskoja ja turvallisia mobiilipelejä (pienille) lapsille ja vanhemmille. Lapset ja aikuiset saavat pelata. Keskustellaan pelaamisesta.
Osallistuimme kansalliseen pelipäivään järjestämällä viikolla omatoimisesti pelattavan peliturnauksen. Tarkoituksena oli saada asiakkaat tietoiseksi siitä, että meillä on lainattavana myös lautapelejä sekä tietysti ilahduttaa asiakkaita.
Yöstoori on kirjastossa toteutettu yhteisöllinen live-roolipeli- ja kirjoittamistapahtuma. Tapahtumassa tuotetaan oma teksti hakien omalle kirjoittamistyölle eväitä tarinaan eläytymisestä. Pelaamisen on tarkoitus tukea...
SykeCon on Kiimingin kirjaston (Oulun kaupunginkirjasto) ja Kiimingin nuorisotalo Sykkeen yhteinen Kansallisen pelipäivän peli- ja mediatapahtuma, jonka tavoitteena on esitellä pelaamista harrastuksena, tarjota pelielämyksiä sekä ...
Osana Japani on pop -tapahtumaviikkoa.Japanilaisten videopelien illassa tarjottiin pelattavaksi aasialaisia videopelejä eri konsoleilla. Pelejä sai tulla kokeilemaan, vaihtaa pistettä halutessaan ja opastusta oli saatavilla koko ajan.
Millainen pelihahmo sinä haluaisit olla? Millainen olisi peli, jossa seikkailisit?
Kirjasto-olympialaiset ovat leikkisä ja pelillinen tapa demonstroida kirjastojen arkea osallistuville. Kisat sopivat loistavasti esimerkiksi Lainan päivän tai kirjaston synttäreiden ohjelmaksi.