Kirjastolaiset ovat ahkeria pelaajia: tutustu Pelin Paikka -hankkeen loppuraporttiin

Pelin paikka -tunnus.

Pelin paikka -projekti toteutettiin Helsingin kaupunginkirjastossa ajalla huhtikuu 2013 – maaliskuu 2014.

Projektin tavoitteena oli parantaa kirjaston pelitoimintaa, lisätä peliaineiston käyttöä ja tarjontaa kirjastossa ja luoda parempaa palvelua kirjaston asiakkaille vahvistamalla kirjastoammattilaisten asiantuntijuutta pelikulttuurin ja sisältöjen osalta sekä helpottaa arjen työskentelyä pelitoiminnan ja -kokoelman parissa.

Pelin paikka –projektissa kyseltiin myös  kirjastolaisten pelaamistottumuksia kesällä 2013. Kyselyyn sai vastata anonyymisti.

Kirjastolaiset ovat melko ahkeria pelaajia. Edellisestä pelikerrasta useimmilla vastaajilla oli vierähtänyt vain tunteja tai päiviä (57 % vastaajista). Neljännes vastaajista oli pelannut viimeksi kuukausia tai vuosia sitten. Useimmat pelasivat ainakin lautapelejä (64 % vastaajista) tai digitaalisia pelejä (55 % vastaajista).

Projekti toteutti talvella 2013–2014 laajemman tutkimuksen, jossa selvitettiin kirjastojen pelitoiminnan ja kokoelmatyön tuloksia. Puhelimitse toteutettuun kyselyyn vastasivat kaikki Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteet.

Lähes kaikki Helsingin kaupunginkirjaston 37:stä toimipisteestä hankki kokoelmiinsa lautapelejä. Puolet toimipisteistä hankki lisäksi konsolipelejä. Ulkopelejä ja roolipelejä hankki noin kolmannes vastaajista.

Molempien kyselyjen tarkemmat tulokset löytyvät Pelin paikka -projektin loppuraportista. Kyselyn tulosten avulla kirjastojen pelitoimintaa ja -kokoelmaa on mahdollista kehittää harkitusti ja tietoon perustuen.

Loppuraportin pääset lukemaan tästä (pdf).