Kirjastot ja EeSportti

Olen viime aikoina Assembly Summer 2014 -tapahtuman jälkimainingeissa mielenkiinnolla seurannut Ylen televisiointien ja streamien jälkeistä keskustelua. Kannanottoja on ollu puolesta ja vastaan. Lähinnä on kritisoitu TV-lähetyksen ikärajamerkinnän puuttumista (Ylen vastaus) sekä ohjelmakartan muuttumista urheilun takia.

Vastaavaa on muiden lajien kohdalla on tainnut tapahtua joskus aiemminkin. ;)

Myös pelikasvattajien verkosto otti keskusteluun asiallisesti kantaa.

Vauvafoorumillakin trollattiin ja huudeltiin, niinkuin monista muistakin ajankohtaisista asioista on tapana. Kuitenkin tuntumani mukaan palaute Ylelle lähetyksistä on ollut pääosin kiittävää ja ylistävää, johon yhdyn täysin. Yle teki todellakin suomalaista historiaa ja suuren kulttuuriteon striimatessaan pääturnausten pelejä Areenalla ja televisioidessaan CS: GO:n finaalin suomeksi selostettuna. Kiitos Yle.

Miksi sitten kirjastoilla tulisi kiinnostaa elektroninen urheilu?

Kirjasto pelin paikkana

  • Esportsia on usein verrattu shakkiin. Shakinpeluulla on taas kirjastoissa pitkät perinteet. Vanhimpia dokumentoituja pelikerhoja kirjastoissa on san franciscon mekaanisen kirjaston shakkikerho vuodelta 1854, joka on edelleen toiminnassa.
  • Elektroninen urheilu on myös harrastus jota voi harjoitella ja harrastaa kirjastotilassa. Esimerkiksi Helsingissä on perustettu kahteen kirjastoon toimintakeskus Hapessa sijaitsevan pelitalon etäpistettä, joissa on viisi turnauskelpoista konetta kummassakin.

Pelien tarinallisuus

Ilmiön laajuus

  • Kansainvälisenä ilmiönä elektroninen urheilu on jo valtavirtaa. Tänäkin vuonna on saavutettu varteenotettavia virstanpylväitä lajin saralla. Esim:
  • Dota 2n  ”The international4” -turnauksen palkintopotti oli  10,928,050 $. Twitchissä turnauksen päästriimi keräsi yli 40 miljoonaa katsojaa. Finaaliakin katsoi yli 20 miljoonaa katsojaa yhtä aikaa. Muita streameja on vaikeampi tilastoida mutta sieltä tulee turnaukselle lisää katsojia koko mokoma. Melkein yhdentoista miljoonan palkontopotillaan sekä voittajajoukkueen pelaajille maksetuilla yli miljoonan korvauksilla the International pesee kokoluokassa esim sellaiset tapahtumat kuin Ranskan ympäriajo, Superbowl,  & Stanley Cup. Olennaista on että nämä rahat eivät tulleet säätiöiltä eivätkä firmoilta vaan lajia seuraavilta katsojilta jotka ostivat “the compendium”-otteluohjelmaa niin paljon että turnauksen potti oli noinkin iso. Jokaisesta ostetusta noin seitsemän euron compendiumista 2,5 € meni turnauksen pottiin. Kiinnostusta lajiin siis riittää.

  • Myös täällä kotimaassa on tänä kesänä tehty historiaa, kun assemblystä lähetetty Yle Areenan stream meni palvelun katsotuimmaksi ohjelmaksi. Conterstriken katsominen kiinnosti myös perinteisen TV:n puolella kun televisioitu finaali TV2:ssa keräsi vastaanottimiensa ääreen yli 72 000 katsojaa.

Kuvakaappaus YLE Areenan katsoituimmista ohjelmista. Katsotuimpana Assembly 2014.

Kirjasto ajan hermolla

  • Voidaan sanoa että elektroninen urheilu on ehdottomasti samalla tavalla nykypäivän ilmiö kuin vaikkapa sosiaalinen media, ja tulee lisääntymään ajan myötä entisestään. Tämän vuoksi onkin ensiarvoisen tärkeää että kirjastoissa joista etsitään vastauksia lajista heränneisiin kysymyksiin, ymmärretään ilmiön päälle ja osataan vastailla asiantuntevasti.
  • Joissakin kirjastoissa näytetään jo isolta screeniltä olympialaisia ja jalkapalloa, joten tässä olisi erinoimainen tapa kerätä myös elektonisen urheilun ystävät kirjastoihin pelejä seuraamaan. Palvelu olisi erikoisen onnistunutta alaikäisille jotka eivät voi baareihin mennä otteluita seuraamaan ja nauttimaan fanittamisen sosiaalisesta tunnelmasta. Olisiko kirjasto paikka tälle?

(Tätä kirjoitettaessa soi http://youtu.be/e98gfSs4OPM.)

Heikki