Ironian uusi merkitys: verkkoviestintää Hearthstonessa

 

Ihmisten käytös verkkopelejä pelattaessa ei aina ole sieltä kauniimmasta päästä. Tähän vaikuttavat monet seikat. Anonyymiteetin takaa on helppo huudella ja purkaa turhautumistaan kirjoittamalla teamchattiin törkeyksiä ja henkilökohtaisuuksia. Myös pelien kilpailullisuus on jo tutkimustenkin mukaan omiaan ruokkimaan aggressiivista käytöstä pelaajissa.  Monet pitkään verkkopelejä pelanneet ovatkin kasvattaneet eräänlaisen “teflonkuoren” näitä ikäviä ilmaisuja vastaan. Kilpapelinäkin pelattava, Blizzardin vuoden vanha kortti-verkkopeli Hearthstone: Heroes of Warcraft on pyrkinyt taklaamaan tätä ongelmaa antamalla toisilleen tuntemattomille pelaajille vain kuusi erilaista vaihtoehtoa viestiä keskenään.  Ne ovat:

  1. Tervehdys
  2. Hyvin pelattu
  3. Kiitos
  4. Anteeksi
  5. Hups
  6. Uhkailu

Hearthstonessa on tätä kirjoitettaessa yhdeksän erilaista pelattavaa hahmoa. Ne ovat: Druid, Hunter, Mage, Paladin, Priest, Rogue, Shaman, Warlock ja Warrior Ylläolevien viestien tarkka sisältö riippuu siitä mikä hahmo on kulloinkin kyseessä. Nämäkin viestit on mahdollista sulkea pois käytöstä halutessaan. Mikäli haluaa kirjoitella toiselle pelaajalle vapaasti chattiin, pitää pelaajien olla toistensa kaverilistalla. Tämä on tehnyt pelistä huomattavasti helpommin lähestyttävän uusille pelaajille kun tuntemattomienkin ihmisten kanssa pelaaminen on viestinnän suhteen turvassa ylimääräiseltä myrkyllisyydeltä. Neuvokkaina henkilöinä ovat pelaajat kuitenkin keksineet aivan uudenlaisia tapoja käyttää näitä kuutta vaihtoehtoa. Useimmilla niistä on kaksi merkitystä., Ironinen ja konkreettinen. Avaan tässä niitä omasta näkökulmastani pelikokemuksen perusteella hieman.  

Tervehdys

Yleensä käytetään pelin alussa. Jossain vaiheessa Hearthstonessa oli botteja, mutta tervehdyksen käyttäminen varmisti toiselle pelaajalle ettet ole botti.

Hyvin pelattu

Käytetään sekä kehumaan toisen siirtoa, että ironisesti toisen tehtyä jonkinlaisen mokan pelissä. Yleinen pelin lopussa kun jompi kumpi pelaaja voittaa.

Kiitos

Käytetään useimmiten kun toinen kehuu peliäsi valitsemalla “hyvin pelattu”-fraasin. Käytetään myös silloin jos toisen pelaajan tekemä siirto antaakin sinulle etua. Olen muutamia kertoja törmännyt myös luovuttamisesta kiittämiseen.

Anteeksi

Käytetään monesti kun nähdään että toisella kävi huono tuuri esimerkiksi pelin satunnaisesti generoitujen tapahtumien kanssa. Käytetään myös jos vahingossa käyttäytyy pelietiketin vastaisesti (esimerkiksi unohtaa vaihtaa vuoron toiselle pelaajalle. ) Joskus on käytössä myös ironinen “anteeksipyyntö” kun pelaaja voittaa toisen murskaluvuin.

Hups

Käytössä kun huomaa tehneensä virheen omalla vuorollaan ja haluaa ilmaista vastapelaajalle huomanneensa sen liian myöhään. Pelaajat “hupsistavat” myös kun satunnaisgeneraattoria käyttävät kortit eivät aiheuta toivottua lopputulosta. Harvoin näkee myös Hups-emotea käytettävän ennen pelin alkua kun aloituskäsi koetaan huonoksi.

Uhkailu

Pelissä on mahdollista sanoa myös uhkausrepliikki. Tämä tapahtuu kuitenkin voimakkaasti hahmon roolissa. Esimerkiksi Hunter sanoo : “I will hunt you down” ja Mage “My magic will tear you apart!”. Uhkaamista käytetään monesti silloin kun uhkaavan pelaajan suunnitelmat menevät pieleen.

EXTRA: Luovuttaminen

Jokaisella yhdeksällä  hahmolla on myös oma luovutusrepliikkinsä. Kun luovuttaa, peli toistaa repliikin automaattisesti. Luovuttaminen kesken pelin on yleisesti hyväksyttyä koska se säästää molemmilta pelaajilta aikaa ja antaa ilmaisen voiton pelaajalle joka ei luovuta.

Hearthstone-etiketti: Hearthstonessa on olemassa oma etikettijärjestelmänsä josta on olemassa erilaisia versioita, riippuen siitä minkä pelaajat kokevat huonoksi käytökseksi, ja minkä eivät. Yleisesti huonoksi käytökseksi koetaan peliajan pitkittäminen tahallaan sekä haluttomuus lopettaa peliä voittoon vaikka olisi siihen mahdollisuus. Kuitenkin osa pelin sisäisistä toimista saattaa tuntua toisista pelaajista kohteliaalta ja toisista tylyiltä. Esimerkkinä vaikkapa seuraava tarina:  

Pelaaja X on rakentanut kortticomboaan vuorotolkulla. Peli on muutenkin mennyt hyvin ja pelaaja Y on häviämässä pelin.

Pelaaja Y on siis häviämässä pelin. Hän päättää kuitenkin  antaa pelaajalle X vielä viimeisen vuoron luovuttamisen sijaan koska haluaa olla kohtelias ja noudattaa hyvää urheiluhenkeä.

Pelaaja X saattaa kokea tämän ajanhukkana. Hän olisi pitänyt pelaajan Y luovuttamista kohteliaana tekona heti kun hän huomasi hävinneensä. Koska X saa kuitenkin vielä viimeisen vuoron, päättää hän pelata vaivalla rakentamansa kortticombon vaikka voisi lopettaa pelin yhdellä siirrolla.

Pelaaja Y kokee että koska hän antoi pelaajalle X vielä viimeisen vuoron, vaikka olisi voinut luovuttaa, olisi hyvän urheiluhengen mukaista että pelaaja 1 lopettaisi pelin välittömästi saatuaan vuoronsa. Pelaaja X alkaa kuitenkin pelata kortticomboaan joka tuntuu Y:stä vain “saalilla leikkimiseltä” ja epäreilulta käytökseltä joten hän luovuttaa kesken kortticombon rakentamisen.

Lopputulos: Molemmilla pelaajilla jäi pelistä kelju fiilis. Jotta pelin sisäisen viestimisen kiemuroista pääsisi paremmin perille, kannattaa peliä kuitenkin kokeilla itse. ;)  

Tässä vielä lopuksi Moldran-nimisen Vloggaajan video Hearthstonen emoteista.

Heikki