Tietolinja 2/2016 - asiaa muun muassa MARC-formaatin korvaamisesta

Kansalliskirjaston Tietolinja-verkkolehden numero 2/2016 on ilmestynyt. Lehti on erikoistunut digitaalisen kirjaston tekniikkaan ja palveluihin sekä tietohuollon standardointiin.

Numeron artikkeleissa Esa-Pekka Keskitalo kirjoittaa opinnäytteiden säilytyksestä, joka on sekä kirjastojen että arkistojen asia. Juha Hakala käy läpi MARC-formaatin korvaajaksi ajatellun BIBFRAME-formaatin nykytilaa ja pohtii sen tulevaisuutta.

Lehden muut artikkelit liittyvät kevään aikana järjestettyihin tapahtumiin. FinELibin aineistopäivässä teemoina olivat avoin julkaiseminen ja e-kirjat. PASTEUR4OA-hankkeen päätöskonferenssissa Amsterdamissa tarkasteltiin mahdollisuuksia yhdenmukaisten avoimeen julkaisemiseen ja avoimeen dataan liittyvien kansainvälisten käytäntöjen luomiseen.

Antti-Jussi Nygård raportoi Montrealissa järjestetystä PKP Sprint -koodaustapahtumasta ja Tuula Pääkkönen Helsingissä järjestetystä digitaalisten ihmistieteiden hackathonista.

Tietolinja kertoo kuulumisia myös International Internet Preservation Consortiumin vuosittaisesta konferenssista, joka järjestettiin tänä vuonna Reykjavikissa.

Tietolinja 2/2016