Lieksan uusi kirjastoauto sai ilmeen

Ferrarin punainen uusi kirjastoauto Hilippa on saanut ulkopintaansa upean taideteoksen. Kirsikodin (http://www.kirsikoti.fi/) taiteilija Santtu Miettinen suunnitteli kuvat, jotka lieksalainen teippausfirma Evgraphics toteutti. Kirjastoautojen Ferrarista voidaan puhua siinäkin mielessä, että autossa riittää voimaa ja tehoja Lieksan mäkisiin vaaramaisemiin. Hevosvoimia on 430. Auton nimikin, Hilippa, viittaa hevosiin. Se on peräisin kreikan sanasta Filippos, joka tarkoittaa hevosystävää. Hilippa muistetaan myös kotiseutukirjailija Heikki Turusen Simpauttaja -kirjasta.  Lieksa-Pielisjärven kansanperinteestä löytyy myös ns. Hilippa-tarinoita.

Uusi auto valmistettiin Kiitokorin erikoiskoritehtaalla Volvon alustalle. Valtionapua kaupunki sai hankintaan 115 000 € eli noin kolmanneksen auton hankintahinnasta. Auto maksoi yhteensä 335 170 €.

Lieksan ja Joensuun kaupungin hankkivat kirjastoautot yhtä aikaa. Tarjouspyynnöt tehtiin yhdessä. Joensuun hankintatoimi kilpailutti toimittajat ja kaupungit sitoutuivat hankkimaan autot samoilta toimittajilta. Autoissa on uutta tekniikkaa mm. litium-korilaiteakut, sähköisesti säädettävät pöydät ja ilmastointi. Moduulijhyllyjä on neljä.

Kirjastoauto palvelee koko kaupungin aluetta Kolia, Siltavaaraa, Höntönvaaraa ja Tolkeeta myöten, reitit ajetaan kahden viikon välein. Pysäkkejä on noin 140. Autosta lainataan vuosittain 47 000 nidettä. Ajokilometrejä tulee vuodessa noin 23 000.

Lieksan ensimmäinen kirjastoauto aloitti toimintansa 21.4. vuonna 1971 silloisen Pielisjärven kunnan alueella. Siitä alkaen kuntaa on kiertänyt kaikkiaan neljä kirjastoautoa. Edellinen kirjastoauto Kätkäläinen aloitti ajonsa vuonna 1998. Uusi auto on Lieksan alueella järjestyksessä viides. Tänä vuonna juhlitaan Lieksassa kirjastoautotoiminnan 45-vuotista taivalta.

Lieksan kirjastoauto toimii keväällä ja syksyllä kolmena lauantaina nuorisobussina. Vuodessa on siis yhteensä kuusi käyntikertaa. Nuorisobussissa voi askarrella, pelailla lauta- ja konsolipelejä, tavata muita lapsia ja nuoria sekä lainata kirjoja. Bussi kiertää haja-asutusalueella, noin 10-50 kilometrin säteellä keskustasta. Autossa on mukana nuorisotyöntekijä ja kirjastovirkailija, joka toimii samalla myös autonkuljettajana.

Auton ulkoasun taiteillut Santtu Miettinen (1982) esittelee itseään näin:

Peruskouluni kävin Kuopiossa. Jatko-opintoja olen käynyt Nikkarilan ammattioppilaitoksessa ja erityisammattikoulussa Kaprakassa.

Etsin taiteilijuuttani Kirsikodin taideprojektissa vuosina 2004- 2007. Taideopintoihin kuului piirustus, maalaus, puupiirros, kuvanveisto ja huovutus. Lopputyönäni tein veistoskokonaisuuden, jossa on sementtinen susi, lintu ja luolaportti sekä seitsemän keraamista lintua. Maalasin myös kaksi taiteilijatakkia.

Taidetyöpajassa maalaan kangasta tyynyliinoiksi, tarjottimiksi ja moniin kodin tekstiileihin sekä asusteiksi. Lopputyönäni tein veistoskokonaisuuden, jossa on sementtinen susi, lintu ja luolaportti sekä seitsemän keraamista lintua. Maalasin myös kaksi taiteilijatakkia.

Olen niin onnellinen, kun saan maalata ja tehdä taidetta. Vapaa-aikana pelaan sulkapalloa, lenkkeilen ja teen luonnoksia luonnoskirjaani. Kuuntelen musiikkia ja katselen elokuvia. Käymme myös usein konserteissa ja erilaisissa tapahtumissa. Projektin jälkeen jäin asumaan ja tekemään taidetta Kirsikotiin, kehitysvammaisten taideyhteisöön.

Lisää tietoa:

Lea Tserni-Puittinen, kirjastotoimenjohtaja