Pandemia haastoi lasten ja nuorten kirjastopalveluja maailmanlaajuisesti

IFLA:n lasten ja nuorten osaston puolivuotiskokous pidettiin virtuaalisena 19.3.2021. Aiheeseen liittyen julkaistiin video YouTube-kanavalla lasten ja nuorten kirjastopalveluiden ylläpitämisestä ja haasteista pandemian aikana viiden IFLA:n jäsenen kertomana. Tanska, Filippiinit, Japani, Singapore ja Venäjä olivat edustettuina erilaisten huomioiden ja ideoiden voimin.  Kokonaisuudessaan video löytyy englanniksi täältä: https://www.youtube.com/watch?v=NymQDb4KLeU

Puheenvuoroissa nousi moneen kertaan esiin digitaalisten palveluiden kehittäminen ja sisältöjen tärkeys. Tekijänoikeusasioita oli mietitty myös esimerkiksi erilaisten verkon yli tuotettujen satutuokioiden kohdalla. Verkkoon tuotetuissa sisällöissä oli myös käytetty mielikuvitusta. Filippiinien Melanie Abad Ramirez kehotti verkkosisältöjen kohdalla ennen kaikkea kertomaan tarinoita. Minkälainen on sinun kirjastosi tarina pandemian aikaan? Ramirez kertoi myös, kuinka he olivat ottaneet nyt suositun Tiktok-applikaation haltuun sen suosion vuoksi. He käyttävät sitä kertoakseen kirjaston tapahtumista ja levittääkseen tietoa kirjaston kokoelmista. 

Singaporessa sisällöntuottamista puolestaan oli suunniteltu hieman enemmän. Huey Bin Heng kertoi, kuinka heidän alun perin Facebookissa aloittamansa Storytime with our librarians -tarinatuokiot ovat laajentuneet vapaaehtoisten voimin. Mukaan on saatu paljon paikallisia yrityksiä ja heidän edustajiaan. Singaporessa on kehitetty myös hauska valtioiden rajoja ylittävä Book Bugs International -kampanja. Kampanjalla on jännittävä taustatarina, kerättäviä kortteja ja peli, jota voi pelata keräilykorteilla. Kortteja puolestaan kerätään lainaamalla ja lukemalla kirjoja, sekä tekemällä tehtäviä. Kortit saa omasta kirjastosta. 

Pöydän ääressä istuva lapsi kurottaa kohti piirtolevyjä. Lapsella on maski kasvoillaan.
Kuva: Kelly Sikkema/Unsplash

Kaikkea ei ole kuitenkaan lähdetty toteuttamaan digitaalisessa muodossa. Tanskan Søren Dahl Mortensen kertoi, kuinka he olivat lähteneet kiertämään päiväkoteja ja kertomaan tarinoita kirjastojen ollessa suljettuna. Tämän lisäksi osassa päiväkoteja on eteisessä kenguruteline. Kengurun pussissa on kirjaston kirjoja. Lasten vanhemmat voivat lainata noita kirjoja omaan tahtiinsa ja palauttaa ne sitten takaisin kengurun pussiin. Tämä on ainakin Tanskassa toiminut ilman että kirjat olisivat kadonneet.

Myös Japanissa, Tokion lastenkirjastossa, oli lähdetty toteuttamaan hieman erilaisia ideoita. Emiko Goeku kertoi, kuinka kaikille kirjaston rekisterissä oleville lapsille oli lähetetty käsin kirjoitettu ylimääräinen uutiskirje tarjolla olevasta toiminnasta. Tämän lisäksi lapsilla oli mahdollisuus aloittaa kirjeenvaihto kirjastonhoitajien kanssa. Lapset kirjoittivat kirjeitä, joihin sitten kirjastosta vastattiin. Myös kesän lukukampanjaa lähdettiin tekemään painotuksella, että lapset lukisivat kirjaston sijaan kotona. Lapsille kerättiin kolmen kirjan yllätyskasseja. Kirjat luettuaan lasten piti kertoa kirjastonhoitajalle, mitä yhteistä noissa kolmessa kirjassa oli ollut. Tässä ei ollut lainkaan vääriä vastauksia, kuten Goeku huomautti antamassaan esimerkissä. Yksi lapsista oli lukenut kolme kirjaa, joiden otsikossa oli ollut sama ilmaus. Lapsi oli kuitenkin kertonut kolmen kirjan yhtäläisyyden olevan siinä, että ne kaikki olivat hänen lempikirjojaan.

Venäjän Anton Purnik antoi vielä videon lopussa vinkkejä erilaisista ohjelmista etätyöskentelyn apuna. Maininnan saivat Zoom, sekä Googlen Forms ja Docs. Tämän lisäksi mainittiin esimerkiksi myös Doodle oman tekemisen organisoinnin avuksi, vaikkakin pahoiteltiin ohjelman maksullisuutta. Purnik muistutti myös itsensä kehittämisestä etätyöskentelyn lomassa. Tarjolla olevilla etäkursseilla on mahdollista opiskella kaikenlaisia asioita. Hän itse oli käynyt kurssin purjehtimisesta etätöiden ohessa.

 

Kirsi-Maria Välimäki