Aarrejahti on kesän lukukampanja

Huom!

Tulostettavat/painettavat Aarrejahti-materiaalit saat PDF-muotoisena käyttöösi pyytämällä sähköpostilla: erte.kirjasto@seinajoki.fi.

Aarrejahti on monikielinen, perheille ja alakouluikäisille lapsille suunnattu kesän lukukampanja. Aarrejahtia on saatavilla suomen-, saamen-, ruotsin-, venäjän-, viron-, englannin- sekä arabiankielisenä. Kirjastot voivat lähteä mukaan lukukampanjaan ja jakaa siitä tietoa omille yhteistyökumppaneilleen, kuten kouluille, päiväkodeille ja neuvoloille. Kirjastot saavat käyttöönsä materiaalipaketin, josta voi tulostaa nelisivuisen A5-kokoisen passin, väritettävän hahmon, kaksi erilaista vaihtoehtoa laivaksi, arvontalipukkeet eri kielillä sekä julisteen (A4 ja A3). Materiaalit ovat vapaasti käytettävissä ja sovellettavissa.

Ohjeita kirjastolle

Kampanja aloitetaan tiedottamalla ja laittamalla passit jakoon lapsille ja perheille. Passi sisältää ohjeet, tehtävät ja vinkkilistat kesäisestä lukemisesta eri ikäryhmille. Vinkkilista on vain ohjeellinen, muitakin teoksia voi lukea ja kuunnella. Passi sisältää kuusi erillistä tehtävää (kuusi kiveä, joita pitkin edetään, jotka lapsi värittää tehtävät suoritettuaan).

Kun kaikki kuusi kohtaa on tehty ja passi suoritettu, lapsi tulee kirjastoon ja näyttää passin virkailijalle. Vastineeksi lapselle annetaan väritettävä hahmo aarrelaivaan kiinnitettäväksi. Lapsi voi värittää/tuunata hahmon haluamallaan tavalla. Kirjastossa olisi hyvä varata hahmon leikkaamiseen ja tuunaamiseen saksia ja värikyniä. Jos intoa riittää, voidaan järjestää askartelupajoja ja keksiä hahmot aivan itse.

Laiva on tarkoitettu kirjaston käyttöön, esim. seinälle tai ilmoitustaululle kiinnitettäväksi. Kirjastot voivat myös rakentaa lastenosastolle kokonaisen merellisen maiseman, jossa seikkailevat laivat ja lasten niihin kiinnittämät hahmot. Laivat voi tulostaa värillisinä tai antaa lasten värittää mustavalkoiset laivat.

Julisteet on tarkoitettu markkinointiin kirjaston tiloissa tai jaettavaksi päiväkodeille, neuvoloihin, kouluille jne. ennen kampanjan alkua. Kampanjasta voi lisäksi jakaa tietoa yhteistyökumppaneille esim. somessa, jotta tieto tavoittaisi mahdollisimman monet perheet. Kouluja ja päiväkoteja voi vielä ohjeistaa jakamaan tietoa lukukampanjasta Wilmassa tai vastaavassa kodin ja koulun välisessä viestinnässä.

Kirjastot voivat päättää itse miten lukukampanjaa toteuttavat, eli onko kampanja voimassa koko kesän tai vaikka esim. kesäkuun ajan. Myös Aarrejahtiin osallistuneiden palkitseminen jää kirjastolle.

Aarrejahtia olivat kanssamme tekemässä useat kirjastot. Kiitos yhteistyöstä Espoon kaupunginkirjastolle/Venäjänkielinen kirjasto, Helsingin kaupunginkirjastolle/Monikielinen kirjasto ja Rovaniemen kirjastolle/Suomen saamelainen erikoiskirjasto.

Lukuiloa kesään!