Ajankohtaista Ertessä

Kesän lukukampanjat yhä hyödynnettävissä

Seinäjoen Erten yhteistyössä Espoon ja Helsingin kaupunginkirjastojen kanssa toteuttamat kesän lukukampanjat päättyvät virallisesti 31.8., mutta kampanjoita voi mainiosti hyödyntää myöhemminkin.

Molempien kampanjoiden nettisivut ovat auki vuoden loppuun saakka. Lukujengi-sivustolla voi tutustua Lukujengiin, lukea tai kuunnella lautapeliin liittyvän tarinan ja etsiä kirjavinkkejä. Tulostettavat pelilaudat seitsemällä kielellä voi ladata täältä.

Mitä lukis? -kampanjan nettisivulla voi katsella kampanjan TikTok-videoita ja etsiä kirjavinkkejä. Kampanjan TikTok-kanava @mitalukis on niin ikään näkyvillä vuoden loppuun saakka.

Painopisteenä toinen aste

Erten tämän vuoden painopiste on kirjaston ja toisen asteen oppilaitosten yhteistyö. Valtakunnallinen yhteistyömalli on valmis marraskuulla. Varhaiskasvatusmallin mukaisesti siihen tulee liittymään aineistopankki. Joulukuun etävinkeillä keskitytään toisen asteen yhteistyöhön.

Etävinkit jatkuvat syksyllä

Tarkkaile kotisivujemme Muista nämä -tapahtumakalenteria, Erten somea sekä Kirjastot.fi-tiedotteita! Erten syksyn etävinkeillä mm. jaetaan vinkkejä ja kokemuksia pakolaisten kanssa tehdystä työstä kirjastoissa ja esitellään uunituore toisen asteen yhteistyömalli. Osa etävinkeistä on suunnattu erityisesti pienille kirjastoille.

Lukulystit yhteistyössä AKEPiken kanssa

Vuoden 2022 lasten- ja nuortenkirjastotyön Lukulystit-Läsfest -seminaari järjestetään Tampereella 9.-11.11. teemalla ”Kirjasto lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja mielenterveyden tukena”. Seminaari toteutetaan Seinäjoen erityistehtävän ja AKE Tampereen yhteistyönä. Seminaarin ohjelma julkaistaan ja ilmoittautuminen avataan syyskuun puolivälin paikkeilla tapahtuman nettisivuillaLuvassa on huipputason luentoja, innostavia työpajoja, mielenkiintoisia vierailukohteita ja tietysti verkostoitumista maailman parhaiden kollegoiden kanssa, joten kannattaa pysyä kuulolla!

Nuortenkirjastotyön perehdytyskurssi

Liboppiin, kaikkien kirjastolaisten yhteiselle etäoppimisalustalle, on avattu nuortenkirjastotyön kurssi nimeltä Nuortenosastolle! Kurssi on tarkoitettu kaikille, jotka kohtaavat kirjastotyössään nuoria. Kurssi keskittyy nuorten vapaa-ajankirjastopalveluihin, eli koulu- ja oppilaitosyhteistyö ei kuulu tähän kokonaisuuteen. Sisältöinä kurssilla ovat mm. nuorten kohtaaminen, nuortenosaston aineistot ja tapahtumat sekä yhteiskehittäminen. Kokonaisuuden suorittamiseen menee noin kaksi työpäivää, mutta sisällöistä voi toki myös poimia itseä kiinnostavia osioita.

Kurssin on laatinut Seinäjoen Erte. Kurssin videoilla luennoitsijoina toimivat nuortenkirjastotyön ammattilaiset ympäri Suomea: kirjastopedagogi Anna Pöyhönen Espoon kaupunginkirjastosta, kirjastovirkailija Merja Kauppinen Hämeenlinnan kaupunginkirjastosta, kirjastonhoitaja Sanna Näätänen Limingan kunnankirjastosta sekä kirjastonhoitaja Merja Lundén Turun kaupunginkirjastosta.

Kurssi löytyy Libopista Kirjastojen yhteiset -kurssikategoriasta. Pääset kurssille kurssiavaimella sjkerte.

Nuortenkirjastotyön kurssiin liittyen järjestetään syksyllä ainakin yksi opintopiiri. Tarkkaile oman AKE-kirjastosi viestintää.