Ystäväni tekee tutkielmaa, jossa hänen pitäisi verrata suomalaisia ja saksalaisia noitia. Hakusessa olisi siis suomalainen kirja, jossa esiintyisi päähenkilönä…

Kysytty

Hei!

Ystäväni tekee tutkielmaa, jossa hänen pitäisi verrata suomalaisia ja saksalaisia noitia. Hakusessa olisi siis suomalainen kirja, jossa esiintyisi päähenkilönä noita ja joka olisi käännetty saksaksi, englanniksi tai ranskaksi. Sysilouhien sukua -kirjaa ei tietääkseni ole käännetty kuin portugaliksi?

Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei ihme ettet ole montaa sopivaa kirjaa löytänyt. Noidista kyllä kirjoitetaan suomeksi, mutta usein ne ovat nuortenkirjoja tai noidat eivät ole pääosassa. Vielä harvempi on käännetty mainitsemillesi kielille.

Löysin kuitenkin yhden sopivan kandidaatin: Marko Hautalan Torajyvät vuodelta 2011. Se on käännetty saksaksi 2013.

Suomalaisen kirjallisuuden seura ylläpitää Suomen kirjallisuuden käännökset -tietokantaa. Se on kaikille avoin ja avautuu tässä osoitteessa : http://dbgw.finlit.fi/kaannokset/
Tietokannasta on mahdollista hakea esimerkiksi kaikki ranskannokset ja katsoa sitten esimerkiksi googlen avulla kertooko mikään kirjoista noidista.
Myös Vaski-tietokantaa voi käyttää avuksi tekemällä tarkennetun haun, jolla etsii vaikkapa asiasanalla noidat tai noituus löytyviä kaunokirjallisia teoksia. https://vaski.finna.fi/ Näitä tuloksia voi sitten etsiä käännöstietokannasta.