Onko olemassa koti- tai ulkomaisia kaunokirjallisia teoksia joiden (pää)henkilönä on työterveyslääkäri tai tehtaanlääkäri?

Kysytty

Ystävällisesti tiedustelen, onko olemassa koti- tai ulkomaisia kaunokirjallisia teoksia joiden (pää)henkilönä on työterveyslääkäri tai tehtaanlääkäri.

Vastaus

Vastattu

Varmasti on, mutta niitä on hankala löytää.

Kaunokirjallisuus ei ole asiasanoitettu niin tarkasti, että eri lääkärit erottuisivat toisistaan.

Suurin osa teoksista kertoo varmaankin sairaalalääkäreistä, kirurgeja, kuolemansyyntutkijoita tai yksityislääkäreistä.

Helmet haulla löysin Carl Gustaf Gröndahl muistelmateoksen Palanen työterveyttä parhaimmillaan.

Hakusanoilla lääkärit ja tehtaat löytyivät Päivi Alasalmen Taivaan tulet: Punainen kukko sekä Robin Cookin Kuume. Molemmissa lääkärit taitavat kyllä olla yleislääkäreitä eivätkä tehtaan työterveyslääkäreitä.

Haku Lääkärit yritykset toi tulokseksi Cookin teoksen Nano. Kirja kertoo lääketeollisuuden arveluttavista keinoista.

Toivottavasti muita teoksia muistavat lisäävät ne kommentteihin.