Yrjö Kilpinen on muistaakseni säveltänyt Kaino Hirsjärvi nimisen neitosen runon. Runo olisi julkaistu Nuorisoseuralehti Pyrkijässä, josta Kilpinen sen nappasi…

Kysytty

Yrjö Kilpinen on muistaakseni säveltänyt Kaino Hirsjärvi nimisen neitosen runon. Runo olisi julkaistu Nuorisoseuralehti Pyrkijässä, josta Kilpinen sen nappasi. Mikä on tuo laulu? (Sukukirjaan virkistykseksi opettaja Kaino Tykin esittelyyn).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrjö Kilpinen sävelsi varsin monen runoilijan tekstejä. Tarja Taurulan vuonna 1998 valmistuneessa teosluettelossa "Yrjö Kilpinen - Sävellykset" (Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus) ei kuitenkaan ole mainittu Kaino Hirsjärvi -nimistä tekstintekijää. En myöskään saanut Googlella yhtään osumaa hakusanalla "Kaino Hirsjärvi". Olisiko nimessä mahdollisesti jokin kirjain väärin? Tai sitten muistikuva on joltain muulta osin väärä. Näillä tiedoilla ei valitettavasti ainakaan asia selkiinny.

Heikki Poroila