Yritin huonolla menestyksellä selvittää itselleni asiaa: mistä löytyvät vanhat lainsäädännön asetukset, jotka on sittemmin kumottu? Finlexissä on ajantasaiset…

Kysytty

Hei. Yritin huonolla menestyksellä selvittää itselleni asiaa: mistä löytyvät vanhat lainsäädännön asetukset, jotka on sittemmin kumottu? Finlexissä on ajantasaiset asetukset tai sellaisten muutettujen ja kumottujen astukset jotka ovat nykyisin voimassa. Etsin seuraavia 23/1890, 50/1909, 136/1927, 137/1927. Mieluiten tietysti digitoidussa muodossa, jos ovat saatavissa, mutta jollei niin mistä kirjastosta ne löytyvät näppärimmin? Kiitos kovasti jos osaatte auttaa ;o).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Finlexissä ei tosiaan ole kaikkia säädöksiä kokoteksteinä, se sisältää säädöksiä alkuperäisinä: "N. 29000 säädöstä alkuperäisessä muodossaan(ei päivitetty julkaisemisen jälkeen), mukana kaikki säädökset v. 1987 lähtien sekä keskeinen osa aiempaa lainsäädäntöä."
Finlexin osiosta Säädösmuutosten hakemisto löytyy paremmin viitetietoja, vaikka kokotekstiä ei olisikaan.

Alkuperäiset säädökset löytyvät Suomen säädöskokoelmasta (ennen Suomen asetuskokoelma). Vanhoista lakikirjoista voi etsiä voimassaolevia versioita eri ajoilta. Niitä löytyy varmasti ainakin sellaisten yliopistojen kirjastoista, joissa on oikeustieteellinen tiedekunta, mutta myös muista kannattaa kysyä. Mikä sitten onkaan mahdollisesti lähellä sinua. Myös maakuntakirjastoista kannattaa tarkistaa. Em. ovat myös Eduskunnan kirjastossa.

Tässä tapauksessa voisit ottaa suoraan yhteyttä tänne Eduskunnan kirjaston tietopalveluun kirjasto.tietopalvelu@eduskunta.fi, niin voimme sopia mikä olisi paras tapa toimittaa sinulle kyseiset säädökset.