Yritän tunnistaa scifi-kirjan, jossa ihmiset muuttavat planeetan kiertorataa. Kirjan päähenkilö lähetetään vieraalle planeetalle suorittamaan tehtävää…

Kysytty

Yritän tunnistaa scifi-kirjan, jossa ihmiset muuttavat planeetan kiertorataa.

Kirjan päähenkilö lähetetään vieraalle planeetalle suorittamaan tehtävää. Ihmisillä on avaruusolentojen kanssa kiistaa planeetan hallinnasta ja suurin osa ihmisistä on evakuoitu planeetalta. Päähenkilö saa käynnistettyä koneiston jonka avulla planeetta saadaan siirrettyä lähemmäs ihmisten alueita, jotta se saataisiin ihmisten hallintaan.

Tarkempia yksityiskohtia:
- Päähenkilö on aikuinen mies, jonkinlainen agentti joka lähetetään planeetalle yksin
- Planeetta on ihmiselämälle sopiva, ja ainakin monin paikoin tiiviin viidakon peittämä. Viidakko kasvaa nopeasti, ja esimerkiksi huoltamattomien teiden läpi on alkanut kasvaa puita
- Ihmiset ovat asuttaneet osan planeetasta, mutta avaruusoliot haluavat planeetan itselleen, ja suurin osa ihmisistä on evakuoitu
- Muutamia itsepäisiä ihmisiä on planeetalla edelleen, mutta sähköt ovat katkenneet ainakin monista paikoista
- Päähenkilö löytää jonkinlaisen alkeellisen heimon, joka palvoo androidin irronnutta päätä. Heimo todennäköisesti ei ole ihmisiä
- Päähenkilö ottaa androidin pään itselleen ja saa sen elvytettyä sen verran että pystyy puhumaan sen kanssa
- Androidi oli todennäköisesti joutunut jonkin eläimen hyökkäyksen kohteeksi, pelkkä pää riitti selviämiseen mutta ei pystynyt esim. puhumaan ilman loppua kehosta
- Päähenkilöllä on ongelmia planeetan luonnon kanssa, muistelen että hän tippuisi rotkoon jossa onkin jonkinlaista pehmeää ainetta joka pehmustaa pudotuksen niin ettei hän vahingoitu
- Päähenkilö löytää hotellin jossa on edelleen ihmisiä, ja sieltä löytää kaukosäätimen jolla hän saa käynnistettyä planeetan siirtämisen
- Todennäköisesti päähenkilön tehtävänä oli saada kaukosäädin käsiinsä ja saada koneisto käynnistettyä. En muista miksei hän voinut suoraan mennä sinne missä hän tiesi kaukosäätimen olevan, vaan joutui kulkemaan pitkän matkan maastossa ensin.
- Hän tapaa sattumalta kuuluisan professorin, joka ihmettelee planeetan outoa käyttäytymistä, ja keskustelee tämän kanssa suunnitelmasta siirtää planeetta. Muistan erityisesti että hän kertoo professorille että voi kertoa mitä on meneillään, ja miettii että se on todennäköisesti ainoa asia joka saisi professorin huomion herätettyä laskelmista
- Ihmiset ovat kiistelleet planeetasta avaruusolioiden kanssa, mutta ilmeisesti eivät ole avoimessa sodassa
- Henkilöt keskustelevat siitä, että avaruusoliot eivät ole ihan yhtä kehittyneitä tai voimakkaita kuin ihmisten sivilisaatio, mutta kiistelty planeetta on sen verran lähellä avaruusolioiden aluetta että ihmisten huoltolinjat venyisivät liian pitkiksi mahdollisessa sodassa
- Planeetan siirtäminen ilmeisesti onnistuu, mutta kirjassa ei muistaakseni kerrota tarkemmin pitkän ajan vaikutuksista
- Muistelen että planeettaa suunniteltiin siirrettävän erilliseen aurinkokuntaan, vaikka se ei vaikuta kovin realistiselta
- Planeetasta kiistelevät avaruusoliot eivät tainneet olla kirjassa suoraan mukana, ainakaan merkittävissä rooleissa, ennemminkin kaukaisena uhkana

- Kirja sijoittuu sen verran pitkälle tulevaisuuteen että avaruusmatkailu ja vieraiden planeettojen asuttaminen on melko yleistä
- Luin kirjan n. 1996 tai 1997 suomeksi, mutta veikkaisin että se on käännetty jostain muusta kielestä
- Kirjan juonesta veikkaisin että se voi olla kirjoitettu jollain aiemmalla vuosikymmenellä, esim. 1970-luvulla
- Yleisesti kirja ei tuntunut olevan erityisen tieteellisesti realistinen
- Koitin etsiä scifi-kirjoja joissa siirretään planeettoja mutta en löytänyt oikeaa. Ei ole ainakaan Larry Niven: A World Out of Time, Stanley Schmidt: Sins of the Fathers, E.E. Smith: Triplanetary, Edmond Hamilton: Thundering Worlds tai Crashing Suns, eikä George O. Smith: Troubled Star

Tunnistaisiko joku näiden tuntomerkkien perusteella mikä kirja on kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arvelisin, että kaivattu kirja on WSOY:n Tiikerit-sarjassa vuonna 1978 julkaistu Stefan Wulin Sidarin peilisäteet (Rayons pour Sidar, 1971).

"Lorrain ja hänen kaksoisolentonsa robotti Lionel saavat vaativan tehtävän: heidän on matkattava Sidar-planeetalle ja torjuttava outojen avaruusolentojen xressiläisten vihamielinen hyökkäys."

Terra on neljän vuoden ajan yrittänyt saada Sidarin irrotettua Alfa Centaurin järjestelmästä ja liittää sen omaan aurinkojärjestelmäänsä. Sikäläinen tiedemiesryhmä on rakentanut kolmeen eri paikkaan Sidarissa tehtaita, joiden tarkoituksena on suistaa planeetta pois kiertoradaltaan. Prosessin käynnistämiseksi tarvitaan kaukosäädin, joka on kätketty hotelli Stellaan Gayamin kaupungissa.

Fyysikko Lorrainin kanssa Sidaria pelastamassa on hänen robottikaksoisolentonsa Lionel. Seikkailuun osallistuu myös sedarilaisten jumalana palvoman robotti Martialin elävä pää. Tapahtumien tuoksinassa Lorrain menettää tilapäisesti henkensä ennen kuin ehtii tehdä Lionelille selkoa Sidaria koskevista suunnitelmista, joten tarvittavaa kaukosäädintä päästään noutamaan vasta kun fyysikko on saatu palautettua elävien kirjoihin.