Yritän selvittää nimeä satukirjalle, jota äitini luki kuin olin pieni. Tämän on täytynyt olla joskus 70-luvun lopulla tai ihan 80-luvun alussa

Kysytty

Hei. Yritän selvittää nimeä satukirjalle, jota äitini luki kuin olin pieni. Tämän on täytynyt olla joskus 70-luvun lopulla tai ihan 80-luvun alussa. Olen yrittänyt googlettaa, mutten ole onnistunut löytämään oikeaa. Kokeillaan nyt tätäkin kautta.

Muistan pitäneeni tarinasta, mutta muistikuvat siitä ovat valitettavan hajanaisia. Muistan kuitenkin, että tarinassa oli talo, jolla oli jalat. Siinä oli myös poika, jonka piti tehdä jotain/ mennä jonnekin ja poika liikkui mummon tai vast. kanssa osittain sillä talolla. Siinä oli prinsessa, jonka piti hovineitonsa kanssa itkeä järvi täyteen ja pelkurimainen susi. Siinä oli joku pahis, jonka ominaisuutena oli, että hänen lähellään kaikkien luonne muuttui vastakkaiseksi, joten kaikki rohkeat, jotka yrittivät haastaa hänet, epäonnistuivat, koska rohkeus petti. Lopulta hänet voitti se pelkurimainen ja rauhaa rakastava susi.

Vastaus

Vastattu

Kirja on hyvin todennäköisesti Eduard Uspenskin Alas taikavirtaa (suom. 1980). Siinä Mitja-poika tapaa kiltin suden, matkaa maalle mummonsa luokse, ja mummo lähettää Mitjan tapaamaan sukulaistaan. Sukulainen onkin noita, joka asuu kananjalkaisessa mökissä ja näyttää Mitjalle tien Makar-kuninkaan ja lohikäärmeen hallitsemaan satumaahan.