Yritän palauttaa mieleeni hevoskirjaa, jonka luin 90-luvulla. Päähenkilö oli poika, joka treenasi esteratsastusta. Meno oli ainakin tuonikäisen itseni mielestä…

Kysytty

Yritän palauttaa mieleeni hevoskirjaa, jonka luin 90-luvulla. Päähenkilö oli poika, joka treenasi esteratsastusta. Meno oli ainakin tuonikäisen itseni mielestä karumpaa kuin keskimääräisessä heppakirjassa, mm. yhden kilparatsun jalkoihin piikitettiin kipulääkettä jotta se kestäisi vielä yhden kauden. Kirjoittaja oli melko varmasti joku obskuurimpi suomalainen, ei esim. Jalon sisarukset. Tunnistaisiko joku tämän?

Vastaus

Vastattu

Aivan täysin näihin tuntumerkkeihin osuvia kirjoja ei löydetty. Seuraavia kirjoja ehdotettiin:

Tuomola, Johanna: Koeta kestää, Kati (Karisto, 1994)

Tiivistelmä: Kati oli innoissaan, kun Jukka kertoi ilmoittaneensa hänet kahden viikon valmennuskurssille, jota piti maineikas esteratsastaja Eero Juntunen. Täynnä iloista odotusta Kati saapui Ortesin kanssa Juntusen tilalle, joka osoittautui täydelliseksi pettymykseksi. Paikat olivat rempallaan, tallit hoitamattomat ja hevoset säälittävässä kunnossa.

Päähenkilö ei ole poika, mutta tallit ja hevoset ovat huonossa kunnossa.

Jorma Vainonen: Tallipoika  (Tammi, 1978)

Poikapäähenkilö, mutta kertoo ravihevosista. Vanhempi teos.