Yritän metsästää satua, jota mummoni kertoi minulle pienenä (70-luvulla). Tarkkaan en muista juonta, mutta se meni suurinpiirtein näin. Oli kaksi sisarusta,…

Kysytty

Hei!
Yritän metsästää satua, jota mummoni kertoi minulle pienenä (70-luvulla). Tarkkaan en muista juonta, mutta se meni suurinpiirtein näin. Oli kaksi sisarusta, joista toinen meni vuorenkuninkaan (peikon) luolaan. Kuninkaalta ei saanut pyytää mitään aarretta, vaikka tällä iso aarrekammio olikin. Jos pyysi, jähmettyi kiveksi. Muistaakseni satu päättyi siihen, että toinen sisarus pelasti toisen ja muutkin aiemmin luolaan jääneet ihmiset.

Toinen satu, jota mummoni kertoi, oli satu Kulta-Sirkusta tai Kulta-Sirkasta. Sen juonta en muista. Goolglaamalla löytynyt Anni Swanin satu ei mielestäni ole se, jota etsin.

Löytyisikö teiltä apua tai vinkkiä näiden satujen metsästämiseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Ensimmäinen etsimistäsi saduista voisi olla Anni Swanin kirjoittama lastennäytelmä ’Vangittu vuorenkuningas’. Tässä näytelmässä Vuorenkuningas istuu ahneutensa vuoksi kahlittuna luolassaan ja vapautumisensa ehdoksi on suuri Olento säätänyt seuraavasti: ”Jos joskus vankilaasi eksyy ihmislapsi, joka tahtoo sinut vapauttaa pyytämättä kultaa tai hopeaa palkakseen, niin kirpoavat kahleesi”. Vuorenkuninkaan luona käy useita mahdollisia vapauttajia, mutta kaikki pyytävät palkaksi kuninkaan aarteita ja kivettyvät ahneutensa vuoksi kuninkaan luolaan. Myös sisarukset Pentti ja Pirkko käyvät kuninkaan luona, mutta hekin aarretta pyytäessään jähmettyvät kiveksi. Lopulta luolalle saapuu Antero, joka ei halua kuninkaan aarretta, vaan vapauttaa kuninkaan kahleistaan ja pelastaa kivettyneet kyläläiset.

Näytelmä löytyy esimerkiksi teoksesta Swan, Anni: Saituri-Matin jouluaatto ynnä muita lastennäytelmiä sekä E.A.Saarimaan toimittamasta teoksesta Oppikoulun lukukirja. 1 osa.

Anni Swan on kirjoittanut myös sadun Vesihiisi ja Kultasirkka. Se löytyy muun muassa teoksesta Somerkivi, Urho: Lasten neljäs lukukirja. Sadun Kultasirkka on köyhä kalastajatyttö, jonka yksinäinen Vesihiisi haluaisi seurakseen veden valtakuntaan. Väkivalloin ei hiisi tyttöä kuitenkaan voi luokseen riistää, tällöin tyttö kuolisi. Sen sijaan juonikas hiisi järjestää tytön kuninkaanlinnaan sillä ehdolla, että tyttö laskeutuisi vapaaehtoisesti hänen luokseen veden valtakuntaan, mikäli ei seitsemään vuoteen rakastaisi ketään ihmistä. Hiisi kovetti tytön sydämen taikavoimillaan ja vuosien kuluessa näytti siltä, että tytön olisi lunastettava lupauksensa hiidelle. Sadun lopuksi Kultasirkka kuitenkin löytää - hiiden harmiksi - jälleen rakkauden.

Olit kuitenkin sitä mieltä, että tämä Anni Swanin satu ei ehkä olisi etsimäsi. Muita satuja ei tällä haavaa vihjeilläsi löytynyt, mutta mikäli mieleesi nousee lisätietoa etsimästäsi sadusta, jatkamme mielellämme etsintöjä.