Yritän löytää venäläistä novellia, jonka muistan olleen jossain lukion äidinkielen (v. 2002-2003?) työvihkossa, jossa esiteltiin eri kirjallisuudenlajeja …

Kysytty

Yritän löytää venäläistä novellia, jonka muistan olleen jossain lukion äidinkielen (v. 2002-2003?) työvihkossa, jossa esiteltiin eri kirjallisuudenlajeja (samassa oli mm. haiku). Sitä käytettiin yhdessä "Äidinkieli ja kirjallisuus - Käsikirja"n kanssa (Mikkola, Anne-Maria), mutta novelli oli siinä työvihkossa.

En muista novellin tekijän nimeä, mutta tunnelman puolesta se olisi voinut olla Tshehovin. Novellilla taisi olla aika lyhyt nimi, 1-2 sanaa.

Novellissa nuorehko mies vierailee vanhan pariskunnan luona näiden maaseudulla sijaitsevalla talolla. Muistelen, että siinä mainittiin jotain puutarhasta. Mies keskustelee novellissa pariskunnan kanssa niitä näitä, ja he alkavat puhua pariskunnan tyttärestä, joka opiskeli ehkä Pietarissa. Pariskunta kertoi tyttären rakastuneen siellä johonkin mieheen, mutta sitten jotain oli mennyt pieleen ja tytär oli joko karannut/kadonnut/kuollut. Novellin loppupuolella pariskunta hoksaa jotakin, ja kysyy tältä että eikö nuori mies kertonut myös olleensa Pietarissa samoihin aikoihin, antaen olettaa, että mies oli pariskunnan tyttären turmioon ajanut rakastaja. Sitten novelli päättyy.

Mikähän novellin nimi mahtaa olla, ja kuka sen kirjoitti? Jos sitä ei saa selville, niin missähän minun olisi mahdollista selata vanhoja lukion äidinkielen oppiaineistoja?

Vastaus

Vastattu

Olisikohan kyseessä Aino Kallaksen novelli vieras kokoelmasta Lähtevien laivojen kaupunki?

Kirjan pauloissa blogissa kirjoitetaan näin: "Novellissa Vieras vanha nainen ja mies surevat nuorena menehtynyttä tytärtään, kun heidän mökkiinsä osuu vieras, joka on tuntenut tyttären Pietarissa."  Kirjan pauloissa

Lehtevien laivojen kaupunkia löytyy myös Helmet kirjastosta. Helmet.

Äidinkielen ja kirjallisuuden kurssivihkoja löytää vielä Finna haulla. Vihkoja on mm. Helsingin yliopiston kirjastossa. Finna.