Yritän löytää suomenkielistä nimeä kasville, jonka englanninkielinen nimi on skeleton weed ja latinalainen nimi luullakseni chondrilla juncea. Mistä…

Kysytty

Hei,

yritän löytää suomenkielistä nimeä kasville, jonka englanninkielinen nimi on skeleton weed ja latinalainen nimi luullakseni chondrilla juncea. Mistä kannattaisi etsiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt kasville lainkaan suomenkielistä nimeä, vaikka etsin useammasta lähteestä. Vuonna 1994 julkaistu Otavan kasvitieto (painos vuodelta 2005) esittelee kyllä tämän kasvin, mutta suomenkielistä nimeä ei tästäkään opuksesta löytynyt.

Lainaus kirjan alkusivuilta:
"Kasvien suomenkieliset nimet ovat Suomen Biologian Seuran Vanamon nimistötoimikunnan hyväksymiä tai, Suomessa vain viljeltyinä kasvavien lajien osalta, Puutarhaliiton julkaiseman 'Viljelyskasvien nimistön' mukaisia. Uudisnimiä ei ole tätä kirjaa varten ollut syytä keksiä, eikä eräiden muiden hiljan ilmestyneiden kirjojen omatekoisia uudisnimiä ole katsottu hyväksyttäviksi. Niinpä suuri joukko Suomesta puuttuvia lajeja on ja on olevakin ilman suomenkielistä nimeä."

Arvelenpa, ettei tälle kasville välttämättä ole vielä suomenkielistä nimeä. Voit vielä tarkistaa asian Vanamon nimistötoimikunnalta. http://www.vanamo.fi/index.html
Ruotsiksi kasvin nimi näyttäisi olevan 'risfibbla'.

Otavan kasvitieto löytyy Tuusulan pääkirjaston käsikirjastosta. Muista Kirkes-kirjastoista löytyy myös lainattavia kappaleita.

0 ääntä

Kommentit

Etsin suomenkielistä nimeä kasville Camassia leichtlinii

Suomen Lajitietokeskuksen mukaan Camassia leichtlinii on suomenkieliseltä nimeltään Isotähtihyasintti.
https://laji.fi/

Anonyymin kommentoijan antama linkki + alkuperäinen kysymys:
Chondrilla = piiskasalaatit, risfibblor