Yritän löytää scifi-kirjaa, jonka olen lukenut 90-luvun alussa. Kirja on kokoelma sukupuolen käsitettä pohtivia novelleja, jossa edetään loppua kohti yhä…

Kysytty

Hei,
yritän löytää scifi-kirjaa, jonka olen lukenut 90-luvun alussa. Kirja on kokoelma sukupuolen käsitettä pohtivia novelleja, jossa edetään loppua kohti yhä radikaalimpaan käsitykseen aiheesta - siis siitä, mitä sukupuoli on, mitä se voisi olla, ja mitä sen määritteleminen tai määrittelemättä jättäminen voisi ihmiskunnalle merkitä. Novellit ovat itsenäisiä mutta muodostavat kyllä selkeän temaattisen kokonaisuuden. Muistaakseni luin kirjan suomeksi, eli se olisi käännettykin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan olla kyse jommasta kummasta Helmetin kokoelmista löytyvistä teoksista:

Hyvästi, Robinson Crusoe / John Varley ; suomentanut Matti Rosvall. WSOY 1989

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1566712?lang=fin

Ensimmäinen kerta : muukalaisseksiä / toim. Ellen Datlow ; [suomennos: Sari Kallioinen ja Anita Puumalainen]. Jalava 1991

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1021630?lang=fin