Yritän löytää Nino Runebergin ruotsinkielisiä käännöksiä Oskar Merikannon säveltämiin lauluihin. Erilaisia hakukoneita käyttäen löydän vain tiedon (ja…

Kysytty

Hei, Yritän löytää Nino Runebergin ruotsinkielisiä käännöksiä Oskar Merikannon säveltämiin lauluihin. Erilaisia hakukoneita käyttäen löydän vain tiedon (ja useimmiten runon otsikon nimen), että Runeberg on niitä kääntänyt mutta en löydä itse käännöksiä mistään. Runoilijoita on monia eri, esimerkiksi J. H. Erkon "Muistellessa" on Runeberg kääntänyt "Kan jag väl glömma dig?" tai Heikki Ansan "Soi vienosti murheeni soitto" on "Klagan". Onko näitä julkaistu ja jos niin missä? Suurkiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nino Runeberg on kääntänyt Oskar Merikannon käyttämiä laulutekstejä kymmenittäin (hän oli kustantajien luottokääntäjä) ja ne on myös julkaistu. Kattavan haun voi tehdä Viola-tietokannassa tekemällä sanahaun "oskar merikanto nino runeberg" ja rajaamalla haun nuottijulkaisuihin. Viitteitä tulee 121, mutta osa viittaa samoihin, suosittuihin lauluihin.

Käytännössä kaikki nämä laulut löytyvät Fazerin kokoelmista "Kauneimmat yksinlaulut" I-III ja Bellsin julkaisemasta sarjasta "Kootut yksinlaulut" 1-3 ja "Kootut duetot". En pysty tällä hetkellä varmistamaan, onko kaikissa näitten laulujen julkaisuissa myös Runebergin käännökset mukana, mutta asia selviää esimerkiksi soittamalla esimerkiksi Sellon kirjastoon, josta kokoelmat löytyvät.

Heikki Poroila