Yritän löytää 70- luvun peruskoulun laulukirjaani. (käytössä ala-asteella vuosihaarukalla 1973-1978) Kirjan alkupuolella on Taivas on sininen ja valkoinen …

Kysytty

Yritän löytää 70- luvun peruskoulun laulukirjaani. (käytössä ala-asteella vuosihaarukalla 1973-1978)
Kirjan alkupuolella on Taivas on sininen ja valkoinen (mahdollisesti myös Arvon mekin ansaitsemme, Neljä kultakalaa, Aasi ei syö kaktusta), keskivaiheilla Joe Hill, Elenka, Lampaat maassa vuoriston (mahdollisesti myös Ootsevitsa vootsevitsa, Metsän käkönen, Kasakkapartio) ja lopussa maakuntalauluja.
Fazerin v 1972 Musiikin maailma Musica III:n kansi näytti tutulta, mutta vain kaksi lauluista täsmäsi, joten se se ei ole. Toivottavasti pystytte selvittämään näin vanhan oppikirjan arvoituksen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko tarkoittamasi laulukirja olla Erkki Pohjolan ja Egil Cederlöfin toimittama "Tie musiikkiin : Musica II" (Musiikki Fazer), josta on olemassa useita eri painoksia? Itse pääsen katsomaan 9. painosta vuodelta 1974. Siinä on mainitsemistasi lauluista "Taivas on sininen ja valkoinen", "Arvon mekin ansaitsemme", "Kultakalat", "Joe Hill", "Puukenkätanssi", joka alkaa "Oozevize, voozevize", "Kasakkapartio" ja lopussa maakuntalauluja. Reijo Pajamon mukaan Pohjolan ja Cederlöfin Musica-kirjasarja edusti siirtymäkauden oppikirjaa kohti peruskoulua, sillä siihen kuului omia oppikirjoja eri luokka-asteille. Aiemmin kaikilla luokka-asteilla oli käytetty samaa laulukirjaa.

Sellaista laulukirjaa, joka sisältäisi kaikki mainitsemasi laulut, en löytänyt. Tampereen kaupunginkirjastossa laulukirjat on luetteloitu tietokantaan siten, että yksittäisiä lauluja voi etsiä laulun nimellä ja alkusanoilla, joten voit itsekin etsiä niitä Piki-verkkokirjastosta. Jos laulukirja sisältää laulujen nuotinnokset, sen aineistolaji on nuotti. Kansalliskirjastossa koulujen laulukirjat on luetteloitu kirjoiksi Fennica-tietokantaan eikä laulukirjojen sisältöjä ole avattu.

Piki-verkkokirjastosta voit myös etsiä 1970-luvulla julkaistuja koulujen laulukirjoja tai musiikin oppikirjoja, jotka yleensä ovat nuotteja: tarkennetussa haussa kirjoita luokaksi 78.07, valitse aineistolajiksi nuotti ja kirjoita julkaisuvuosiksi esimerkiksi vuodesta 1969 vuoteen 1979.

Tarvo Laakson pro gradu -tutkielman liitteenä on luettelo Suomessa 1900-1977 julkaistuista koululaulukirjoista ja niiden uudistetuista painoksista.

Lähteitä:

Kansalliskirjaston hakupalvelu: https://kansalliskirjasto.finna.fi/

Laakso, Tarvo: Koululaulukirjojen hengellinen aines (Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan pro gradu -tutkielma, 1980)

Pajamo, Reijo: Lehti puusta variseepi : suomalainen koululauluperinne (WSOY, 1999)

Piki-verkkokirjasto: https://piki.verkkokirjasto.fi/web/arena