Yritän jäljittää sopraano Liisa Linko-Malmion levytyksiä, onko niitä mahdollista lainata/ostaa ja millä hinnalla?

Kysytty

Hei!

Yritän jäljittää sopraano Liisa Linko-Malmion levytyksiä, onko niitä mahdollista lainata/ostaa ja millä hinnalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisradion äänitetietokannasta Fono.fistä selviää, että Liisa Linko-Malmio on tehnyt useita kymmeniä esiintymisiä eri äänitteillä. Äänitykset ovat kuitenkin Yleisradion äänitteitä ja ääninauhoja, jotka eivät ole julkisessä käytössä.

Näistä äänitteistä ei ilmeisesti ole tehty kokoelmia kaupalliseen käyttöön, sillä muutamien suurimpien sekä klassiseen musiikkiin erikoistuneiden verkkokauppojen sivuilta ei löytynyt hakutuloksia hänen nimellään.

6 ääntä

Kommentit

Aivan näin huono ei tilanne ole. Viola-tietokannan mukaan Liisa Linko-Malmion laulua voi nimittäin kuulla seuraavilla vinyyliäänitteillä (nimellä Liisa Linko):
1. Aaria Minä tiedän Tauno Pylkkäsen oopperasta Maire ja hänen poikansa, op. 22 (Valitut Palat, p1979 LP-levy Finlandia: Suomalaisia sävelkuvia 7 : Näyttämön sävelmiä sekä vanhempi Fennica-levysarja 2. Fennica SS2)
2. Armas Järnefeltin Berceuse lauluversiona (His Master's Voice, p1960, 7EGY91).

Näitten vinyylilevyjen saaminen käsiin on vaikeampi homma, mutta tuon ensimmäisen esityksen sisältävä albumi löytyy HelMet-musiikkivarastosta (viite http://luettelo.helmet.fi/record=b1964592~S9*fin). Kaupasta Liisa Linko-Malmion laulua ei kyllä löydä.

Yleisradion ns. kantanauhoja on paljon siirretty ns. kaupallisille äänitteille, mutta paljon on myös siirtämättä, kuten useimmat Linko-Malmion esitykset. Tilanne voi joskus tulevaisuudessa muuttuakin.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

Liisa Linko-Malmion äänitteistä on tänä vuonna (2013) koottu CD-levy, joka löytyy mm. Fugan verkkokaupasta: www.fuga.fi