Yritän etsiä tietoa lapsuudessani usein katsomasta lasten elokuvasta, jonka lainasin VHS kasetilla Siilinjärven kirjastosta noin 1990 luvun alkupuolella (noin…

Kysytty

Yritän etsiä tietoa lapsuudessani usein katsomasta lasten elokuvasta, jonka lainasin VHS kasetilla Siilinjärven kirjastosta noin 1990 luvun alkupuolella (noin 1989-1994 välillä). Muistelisin että video oli mustavalkoinen, elokuvamittainen. Saattoi olla myös väreissä. Aihe liittyi jotenkin surullisen hahmon ritariin, siinä oli tyttö jolla oli hevonen jonka nimi oli muistaakseni rosinante. Jotenkin joku kohtaus liittyi surullisen hahmon ritariin ja tuulimyllyjä vastaan taisteluun, mutta en mitenkään muista elokuvan nimeä. Olisin todella kiitollinen jos tieto löytyisi. Muistelisin, että elokuva oli suomeksi puhuttu, eli olisiko peräti kotimainen, vai onko tuohon aikaan ollut dupattuja vhsiä, en tiedä. Tekstityksiä en muista olleen, mutta en tiedä tekeekö muisti tepposet. Mielikuvissa elokuvan päähenkilö tyttö puhuu suomea. Kiitos suuresti avusta.

Vastaus

Vastattu

Emme valitettavasti saaneet selville, mistä elokuvasta mahtaisi olla kyse. Surullisen hahmon ritari, hevonen nimeltä Rosinante ja tuulimyllyjä vastaan taisteleminen tuovat mieleen jonkin Don Quijote -teemaisen elokuvan tai elokuvan, johon on otettu inspiraatiota Don Quijoten tarinasta ja hahmoista. Esimerkiksi tässä tietoa alkuperäisestä Don Quijote -tarinasta: Mielevä hidalgo Don Quijote manchalainen | Kirjasampo

Kuvailusi perusteella kollegoilta tuli myös tällaisia ehdotuksia:

- Tuttiritari https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/12/tuttiritari-aina-valmis-auttamaan

- Rusinoita-elokuva https://fi.wikipedia.org/wiki/Rusinoita