Yritän etsiä elämäkertoja evakkojen matkoista, mielellään yksityiskohtaisia tarinoita.

Kysytty

Yritän etsiä elämäkertoja evakkojen matkoista, mielellään yksityiskohtaisia tarinoita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosittelen erityisesti seuraavia kirjoja:

Evakkotie (Ajatus, 2006)

Evakkolapset (Gummerus, 2012)

Evakon pitkä vaellus : sodan jaloista jälleenrakentajiksi (Gummerus 2014)

Vappuhun asti! Vappuhun asti! (Atrain Kustannus, 2011)

Enkenberg, Kaarina: Pako Karjalasta (Readme.fi, 2017)

Myös näissä kirjoissa käsitellään evakkokokemuksia, mutta painopiste on enemmän sodassa kokonaisuudessaan, sen vaikutuksista ja elämästä sodan jälkeen:

Talvisodan evakot ja siviilisotavangit: äidit ja lapset sodan kurimuksessa (TM-kirjat, 2008)

Brander, Helvi; Brander, Torsten: Ikuinen evakko: Helvi Branderin (o.s. Junnonen) elämä ja kirjoitukset (Omakustanne, 2013)

2 ääntä

Kommentit

Julkaistussa kysymyksessä ei evakko-nimitystä ole rajattu koskemaan Karjalan ja muiden itärajan taakse päätyneiden alueiden väestöä, toisin kuin vastauksessa.
Useissa aikaisemmissa vastauksissa (kuten 17.8.2021, 27.5.2021, 30.1.2018) kirjastojen tietopalvelu on kelpuuttanut "evakoiksi" myös Lapin sodan alta siirrettyjä ihmisiä, vaikka heidän oleskelunsa Pohjanmaalla ja Ruotsissa lopulta jäikin väliaikaiseksi.

Pohjoisen evakoistakin merkittävälle osalle evakkomatka jäi lopulliseksi. Eikö Petsamon evakoista todellakaan ole julkaisuja? Lisäksi itäisiä osia Kuusamosta ja Sallasta (Kuolajärvi) muuttui ulkomaaksi.
https://yle.fi/uutiset/3-12268724 Yle.fi/uutiset 25.1.2022

Evakkomatkan kokemuksia: myös Rosa Liksomin "Väylä"