Ympäristö ja kulutus! Onko jostakin löydettävissä tutkimusta henkilön tulotason tai yrityksen liikevaihdon vaikutuksesta kyseisen tahon ympäristöjalanjälkeen?

Kysytty

Ympäristö ja kulutus!
Onko jostakin löydettävissä tutkimusta henkilön tulotason tai yrityksen liikevaihdon vaikutuksesta kyseisen tahon ympäristöjalanjälkeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tulotason vaikutusta ruokavalintoihin on tutkittu. Alla linkki Taru Lindblomin (Tampereen yliopisto) artikkeliin tutkimuksen tuloksista:

http://blogit.utu.fi/tita/tulotaso-ja-talouden-suhdanne-nakyvat-ruokavalinnoissa/

Talouselämä-lehti uutisoi vuonna 2015 suomalaisten kulutuksen tuloeroista riippumatonta samankaltaistumista. Uutinen perustuu erikoistutkija Juha Nurmelan Tieto&Trendit-blogista saatuihin tietoihin:

https://www.talouselama.fi/uutiset/olivat-tulot-suuret-tai-pienet-nain-suomalaiset-kayttavat-rahansa-tutkija-hammastyi-kulutuksen-samankaltaisuutta/183563a8-2b25-39a4-87a3-e171b8a694a9

Kuluttamisesta ja ympäristöjalanjäljestä on kirjoitettu paljonkin, mm. nämä kirjat:

- Nettopositiivisuus : menestyvän ja vastuullisen liiketoiminnan uusi taso / Oras Tynkkynen ja Kati Berninger (2017)

- Kaikesta jää jälki : puheenvuoroja ympäristöä säästävistä valinnoista / Anja Portin (toim.) ... [et al.] (2008)

- Vastuullinen liiketoiminta kansainvälisessä maailmassa / toimittaneet Maria Joutsenvirta ... [et al.] (2011)