Ymmärsinkö oikein? Rokote tehdään heikommasta viruksesta joka on sukua virukselle jota vastaan rokote on?

Kysytty

Ymmärsinkö oikein? Rokote tehdään heikommasta viruksesta joka on sukua virukselle jota vastaan rokote on? Näin et ole kuoleman vaarassa ja kehosi kehittää vasta-ainetta.

Vastaus

Vastattu

Rokotteita on erilaisia. Monet niistä sisältävät taudinaiheuttajia joko tapettuina tai elävinä, mutta heikennettyinä. Elimistön puolustusjärjestelmä tunnistaa nämä rokotteissa olevat antigeenit ja alkaa tuottaa vasta-aineita. Tietoa tämäntyyppisistä rokotteista löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/…-.

Osa uusista covid-19-rokotteista perustuu uuteen lähetti-RNA-teknologiaan. Silloin rokote ei sisällä lainkaan virusta tai sen osia, vaan  sen piikkiproteiinin valmistusohjeen. Kun tämä tieto viedään lihassolun sisään, solu alkaa valmistaa piikkiproteiinia, ja sen jälkeen puolustussolut aktivoituvat. Näin syntyy immuunivaste koronavirusta kohtaan. Lisätietoa näistä rokotteista esim. Tamperreen yliopistollisen keskussairaalan sivuilla: https://www.tays.fi/fi-FI/Sairaanhoitopiiri/Koronavirus_COVID19/Usein_k….