Otsikko
Yliopistolaki rajaa opiskeluaikaa. Saako Tampereen yliopistossa lisäaikaa niin paljon kuin älyää hakea opiskelunsa suorittamiseen esimerkiksi kolmannen…

Kysytty

Yliopistolaki rajaa opiskeluaikaa. Saako Tampereen yliopistossa lisäaikaa niin paljon kuin älyää hakea opiskelunsa suorittamiseen esimerkiksi kolmannen hakukerrankin jälkeen? Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa Tampereen yliopiston käytännöstä löytyy tästä:
http://www.uta.fi/opiskelu/tavoiteajat/opintoaika_loppuu.html.
Kuinka monta kertaa lisäajan voi hakea, ei ole mainittu. Tiedekunta sen päättää.
Tästä on kumminkin keskusteltu yliopistoiden kesken ja Suomen kuvalehden artikkelissa on seuraava tieto:
"Päälliköt olivat yhtä mieltä muun muassa siitä, että kerralla opiskelijalle on hyvä antaa lisäaikaa enintään kaksi vuotta. Näin tutkinnon saisi kasaan viimeistään yhdeksässä vuodessa.

Tämäkään ei ole kuitenkaan ehdoton maksimi, sillä lisäaikaa voi hakea uudelleen – vaikka kuinka monta kertaa.

Pakkanen ja Lappalainen sanovat yliopistojensa myöntävän lisäaikaa ensimmäisen kerran melko automaattisesti. Jos lisäaikaa hakee toistamiseen, seula on tiukempi.

Tällöin opiskelija joutuu perustelemaan, miksei ole pysynyt laatimassaan opintosuunnitelmassa. Perusteluissa voi vedota esimerkiksi perheellisyyteen, sairauteen, työssäkäyntiin tai aktiivisuuteen opiskelijatoiminnassa."
Koko artikkeli löytyy tästä: https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/opiskelijan-pelko-ehdinko-valm…