Ylen esittämässä elokuvassa 'Räme' (Myrín)on tunnuslauluna mieskuoron esittämänä laulu 'Til eru frae'. Laulu on tuttu, mutta en saa mieleeni sen suomennosta…

Kysytty

Ylen esittämässä elokuvassa 'Räme' (Myrín)on tunnuslauluna mieskuoron esittämänä laulu 'Til eru frae'. Laulu on tuttu, mutta en saa mieleeni sen suomennosta. Sen tekijäksi mainitaan Davíð Stefánsson, jolta en löydä mitään runoteosta suomennettuna.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulu on tosiaan tutu, koska se on Oskar Merikannon sävellys Valse Lente eli Hidas valssi.

Islantilaiset sanat ovat tosiaan kansallisrunoilija Davíð Stefánssonin:
Til eru fræ, sem fengu þennan dóm:
að falla í jörð, en verða aldrei blóm.
Eins eru skip, sem aldrei landi ná,
og iðgræn lönd, er sökkva í djúpin blá,
og von, sem hefur vængi sína misst,
og varir, sem að aldrei geta kysst,
og elskend ur, sem aldrei geta mæst,
og aldrei geta sumir draumar ræst.
Til eru ljóð, sem lifna og deyja í senn,
og lítil börn, sem aldrei verða menn.

http://textar.midja.is/textar/prentv.asp?ID=81&Tran=

Mutta suomennosta en valitettavasti löytänyt.

You tubessa voi vertailla kappaleiden melodioita.

0 ääntä

Kommentit

Sävelmä ei ole Oskar Merikannon Valse lente, vaan unkarilaisen säveltäjän Elemér Szentirmayn Csak egy szép lányn, jonka Merikanto on aikoinaan sovittanut pianolle. Myös Pablo de Sarasate on käyttänyt samaa melodiaa yhdessä Mustalaislauluistaan (Zigeunerweisen, op20). Laulua on aiemmin pidetty kansanlauluna. Suomeksi se tunnetaan nimellä Mustalainen (Mustalaiseks olen syntynyt).

Juuri niin, Merikanto on vain tehnyt laulun meillä tunnetuksi. Elemér Szentirmayn oikea nimi oli János Németh, ja Csak egy szép lány van a világon tarkoittaa suomeksi "Vain yksi kaunis tyttö maailmassa on".

On siemeniä, jotka saivat tämän tuomion:
pudota maahan saamatta koskaan kukkaan.
On laivoja, jotka eivät koskaan saavuta maata,
ja kauniinvihreitä maita, jotka vajoavat syvyyksien sineen...