Yleistietoa Meksikosta tutkielmaa varten.

Kysytty

Yleistietoa Meksikosta tutkielmaa varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusimmat löytämäni suomenkieliset kirjat, joissa saattaisi olla kaipaamaasi tietoa Meksikosta, ovat Mitä-missä-milloin 2001 ja Hakkarainen, Outi: Jyrkänteen reunalla : matka meksikolaiseen arkeen (1999). Edellisessä on mm. tietoa Meksikon viimeisimmistä vaalituloksista. M-M-M -vuosikirjan muissakin 1990-luvun loppuvuosien osissa näyttää olevan Meksikon viime vuosien yhteiskunnallisiin ja poliittisiin tapahtumiin liittyviä tietoja. Jälkimmäinen on kuvateos, mutta sisältää myös taustatietoa Meksikosta.
Seuraavat Meksikoa käsittelevät suomenkieliset yleisteokset ovatkin sitten hieman vanhempia:

Maailma tänään osa 4: Meksiko, Keski-Amerikka ja Karibia (1966)
Maailma nyt, osa 4 (1994)
Talvitie, Jyrki K., Meksiko ja Keski-Amerikka : Belize, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Meksiko, Nicaragua, Panama San Andrés : kulttuuri- ja matkailuopas (1995)
Catani, Marina:Sulkakäärme ja jaguaarijumala : Mesoamerikkaa olmeekeista asteekkeihin,1997.

Yliopistonkirjastojen LINDA -tietokannasta löytyi muutamia Meksikoa eri näkökulmista tarkastelevia teoksia, osa opinnäytteitä. Seuraavista ehkä voisi olla hyötyä:

Almond, Mark, Vallankumous : 500 vuotta taistelua muutoksen puolesta. Otava,1999

Eirtovaara, Antti, Meksiko kauppakumppanina. Suomen ulkomaankauppaliitto, 1996

Nupponen, Jouni, Meksikon valuutta- ja velkakriisi, Helsingin yliopisto, 1998

Räisänen, Marikki:Illiberalismi ja demokratisoitumisen haaste : Meksikon poliittinen avautuminen 1982-1998. Helsingin yliopisto, 1999, pro gradu. Yleinen valtio-oppi; Kansainvälisen politiikan linja

Härkönen, Tommi: Meksikolainen liikeneuvottelukulttuuri : tarkastelun kohteena kommunikaatio, 1999, pro gradu -työ. Turun kauppakorkeakoulu

Rautiainen, Anna-Maija, Globaali kehitys : Meksikon uusliberalistinen kehitystrategia ja epäsymmetrinen keskinäisriippuvuisuus 1982-1995, Helsingin yliopisto, 1996, pro gradu, valtio-oppi

Artikkelitietokanta ARTO:sta löytyivät mm. seuraavat aikakauslehtiartikkelit:

Karisto, Ilkka, Chiapasin kapina pakottaa Meksikon uudistumaan. Ydin 1999: 1, s. 16-19

Simola, Liisa NIMEKE: Väestöräjähdys tuhoaa Meksikon? Lapsemme 1998: 3, s. 34-35

Koskelainen, Jukka, Meksiko melankolian ja murroksen aikana : muutama muistikuva ja merkintä. Ydin 1997: 1, s. 34-37

Seppänen, Maaria, Onko kaikille (äänille) tilaa Perussa? : Guillermo Nugentin haastattelu. Kosmopolis 1999: 3, S. 101-102

ALEKSI -artikkelitietokannassa on myös paljon viitteitä Meksikoa käsitteleviin artikkeleihin. Tätä tietokantaa voit itsekin selata esim. Joensuun kaupunginkirjaston käsikirjastossa olevalla mikrotietokoneella. Uusimpia ja otsikoltaan lupaavimpia niistä on seuraava sisäpolitiikkaa ja yhteiskuntakehitystä käsittelevä juttu:
Helminen, Juha Pekka, PRI määrännyt tahdin Meksikossa jo yli 70 vuotta. Kanava
2000: 4-5, s. 270-273

Suomen Meksikon suurlähetystön internet -sivuilla http://www.finlandia.org.mx/tietojameksikosta.html on tietopaketti Meksikosta. Hämeenlinnan kaupunginkirjaston Makupalat -hakemistosta http://www.htk.fi/kirjasto/cool2.htm maantieteen osastosta http://www.htk.fi/kirjasto/maantiet.htm löytyy linkkejä useisiin suomenkielisiin maantieteen verkkohakuteoksiin, jotka sisältävät erilaista tietoa myös Meksikosta. Saman hakemiston matkailuosastossa http://www.htk.fi/kirjasto/maat6.htm on myös linkkejä taustatietoa eri maista tarjoaviin verkkojulkaisuihin.
Useimpiin yllämainittuihin tiedonlähteisiin voit tutustua esim. Joensuun kaupunginkirjastossa. Ne teokset, joita kirjaston kokoelmissa ei ole, on mahdollista saada kaukopalvelun välityksellä luettavaksi. Maakuntakirjastot kaukolainaavat maksutta, tieteelliset kirjastot perivät muutaman kympin maksun.