Yleisradion ajanvieteohjelmien toimittaja ja esimies Antero Alpola (s. 1917) kuoli 11.9.2001. Eiväthän nämä mitenkään liity toisiinsa, mutta kuoliko hän ennen…

Kysytty

Yleisradion ajanvieteohjelmien toimittaja ja esimies Antero Alpola (s. 1917) kuoli 11.9.2001. Eiväthän nämä mitenkään liity toisiinsa, mutta kuoliko hän ennen kyseisen päivän terrori-iskuja vai niiden jälkeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta löytyvien tietojen mukaan kuolinaika määritellään päivätarkkuudella, mikäli luotettavia silminnäkijöitä tai muuta varmennettua tietoa kuoleman ajankohdasta ei ole. Tarkkaa kellonaikaa ei siis välttämättä ole edes tiedossa.

Vaikka kuolinaika olisikin tiedossa, ovat kuolemaan liittyvät tiedot salassapidettäviä, eikä niitä luovuteta kuin vainajan lähiomaiselle tai muulle hänen läheiselleen, tuomioistuimelle, viranomaisille tai yhteisölle, jolla on tiedon saantiin laissa säädetty oikeus, tai vakuutus- tai eläkelaitokselle perustellusta syystä.

Lisätietoa:

https://thl.fi/fi/palvelut-ja-asiointi/valtion-sosiaali-ja-terveydenhuollon-erityispalvelut/oikeuslaakinta/omaiselle-ja-laheiselle/usein-kysyttya#kuolintodistus