YLE:n Pimeän puolella -ohjelman jälkeen on muutamalla foorumilla keskusteltu hypnotisoija Olliver Hawkiin alias Olavi Hakasalo aikoinaan koskeneesta…

Kysytty

YLE:n Pimeän puolella -ohjelman jälkeen on muutamalla foorumilla keskusteltu hypnotisoija Olliver Hawkiin alias Olavi Hakasalo aikoinaan koskeneesta oikeusjutusta, jossa Hakasalo joko tuomittiin laittomasta lääkärintoimen harjoittamisesta tai sitten ei. Tuosta asiasta kun ei jostain syystä tunnu olevan yksimielisyyttä.
Kaipa siitä lehdissäkin kirjoiteltiin aikoinaan, mutta tuntuu olevan epäselvää sekin, milloin tämä oikeastaan tapahtui. Pystyisikö joku kaivamaan tästä tiedot esille - kaikki oikeusasteet huomioon ottaen totta kai.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjastosta ei löydy lehtiartikkelitietoa Hakasalon oikeusjutusta. Ainoa lehtiartikkeliviite Hakasaloon on Aikamerkki-lehdessä "On vain niin hyvä olla...: viimeinen elossaoleva suuri hypnotisoija Olliver Hawk eli Olavi Hakasalo" (1985:4, s.26-27, 34), mutta vain artikkelin lukemalla selviää, mainitaanko siinä oikeusjuttua. Lehteä ei löydy meiltä, mutta sitä voi kysyä Turun yliopiston kirjastosta tai kaukolainata Varastokirjastosta.

Wikipedian artikkelissa http://fi.wikipedia.org/wiki/Olavi_Hakasalo mainitaan, että Olavi Hakasalo tuomittiin Kouvolan hovioikeudessa 15.4.1981. Teidän kannattaa ottaa tämä lähtökohdaksi ja yrittää jäljittää, löytyykö Turun yliopiston oikeustieteellisestä tiedekunnasta hovioikeuden ratkaisua.

Hovioikeuksien ratkaisujen julkaisemisesta ei ole säädetty, mutta hovioikeuksien työjärjestyksissä voidaan määrätä, millaisista ratkaisuista on tiedotettava. Hovioikeusratkaisujen tiivistelmiä on julkaistu valikoiden Finlexissä http://www.finlex.fi/fi/oikeus/ mutta Kouvolan hovioikeuden ratkaisua vuodelta 1981 ei löydy tästä oikeustapauksesta. Hovioikeuden ratkaisujen tiivistelmistä on myös olemassa erilliskokoelmat Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa ja mm. Helsingin hovioikeudessa.

Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa on jäljennöksiä kaikkien hovioikeuksien ratkaisuista. Siviili-, rikos-, työ- ja prosessioikeudelliset ratkaisut on jaettu omiksi ryhmikseen. Ratkaisut on järjestetty hovioikeuksittain antopäivän mukaiseen järjestykseen. Manuaalinen ratkaisukortisto ulottuu aina 1980-luvun lopulle. Oikeustapauskokoelmaa ja siitä laadittuja kortistoja voivat käyttää myös tiedekunnan ulkopuoliset henkilöt.(Heli Koskinen ja Päivi Virta: Oikeudellisen tiedon lähteitä, 1996, s.55-56)

Käräjäoikeuksien ratkaisuja ei julkaista painettuna, sen sijaan ratkaisujen asiakirjoja on arkistoissa. Ennen 1.12.1993 raastuvanoikeudet ja kihlakunnanoikeudet olivat ensimmäisen asteen yleisiä tuomioistuimia. Tuomioistuinten pöytäkirjoja ja muita asiakirjoja säilytetään asian käsittelyn jälkeen ao. virastojen ja laitosten arkistoissa. (Heli Koskinen ja Päivi Virta: Oikeudellisen tiedon lähteitä, 1996, s. 58,167)

Muita Wikipedia-artikkelin lähteissä mainittuja lehtiä (Alibi, Jokeri) voi myös kysyä Turun yliopiston kirjastosta.