Yksityishenkilö on tehnyt Youtube videon, jossa hän laulaa omatekemänsä laulun. Videon alapuolella on painike, jossa lukee "jaa". Saako sellaisen videon jakaa…

Kysytty

Hei.
Yksityishenkilö on tehnyt Youtube videon, jossa hän laulaa omatekemänsä laulun. Videon alapuolella on painike, jossa lukee "jaa". Saako sellaisen videon jakaa kyseisestä painikkeesta esim. WattsAppissa? Yritin googlettaa, mutta en löytänyt tähän kysymykseen täsmällistä vastausta.

Vastaus

Vastattu

Videon saa jakaa/linkittää, mutta sitä ei saa kopioida esimerkiksi omalle koneelleen. Linkittäminen tulee tehdä hyvän tavan mukaisesti ja siten, että käyttäjä huomaa selkeästi siirtymisen toiseen aineistoon. Videon tekijällä tietenkin on tekijänoikeudet tekemäänsä lauluun.

Jos video on merkitty CC BY ‑lisenssillä, säilyttää sen tekijä tekijänoikeudet ja muut voivat käyttää teosta käyttöluvan ehtojen mukaan.

Lisätietoa:
Tekijänoikeus.fi: Usein kysyttyä
Tekijänoikeudet - YouTube