Yhteiskunnan kemikalisoituminen on tuonut ongelmia ihmisille ja ympäristölle ja tätä on mahdollista vähentää omilla valinnoilla kuten esimerkiksi pyykinpesussa…

Kysytty

Yhteiskunnan kemikalisoituminen on tuonut ongelmia ihmisille ja ympäristölle ja tätä on mahdollista vähentää omilla valinnoilla kuten esimerkiksi pyykinpesussa (https://www.aka.fi/fi/tietysti/kysy-tieteesta/pyykinpesu/).

Mitkä vielä mykyisin sallitut kemikaalit ovat sellaisia joihin kannattaa kiinnittää huomiota henkilökohtaiseen hygieniaan liittyen mikäli haluaa samalla vähentää kemikaalikuormaa ympäristössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuo mainitsemasi Suomen Akatemian Tietysti.fi-sivusto neuvoo valitsemaan ympäristömerkittyjä tuotteita kemikalisoitumisen torjunnassa, karsimaan hajusteita ja välttämään klooria turhan voimakkaana kemikaalina siivousaineissa. Kemikaalien annosteluun kannattaa myös kiinnittää huomiota.

Ylen sivustolla on artikkeli, jossa annetaan neuvoja siivouksen kemikaalikuorman vähentämiseen. Artikkelissa mainitaan mm. säilöntäaineet, hajusteet ja syövyttävät kemikaalit. Siinä annetaan myös seitsemän vinkkiä siivouksen kemikaalikuorman keventämiseen. Artikkeli löytyy alta:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/14/ala-kayta-tiskiainetta-paljain-kasin-simppelit-vinkit-joiden-avulla-kevennat

Myös kosmetiikan kemikaalikuorman keventämisestä on Ylen sivustolla artikkeli. Erityisen haitallisena pidetään voimakkaasti allergisoivaa säilöntäaine metyyli-isotiatsolinonia. Paljon ongelmia aiheuttaa myös hiusväreissä ja ripsien ja kulmakarvojen värjäyksessä käytettävä yhdiste nimeltä parafenyleenidiamiini (PPD),

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/14/kosmetiikan-kemikaalit-aiheuttavat-rajuja-oireita-kokenut-laakari-neuvoo