Yhdysvaltojen tuoreet tapahtumat herättivät kiinnostuksen ymmärtää Yhdysvaltoja, historiaa ja kehitystä nykyisenkaltaiseksi järjestelmäksi. Voitteko antaa…

Kysytty

Yhdysvaltojen tuoreet tapahtumat herättivät kiinnostuksen ymmärtää Yhdysvaltoja, historiaa ja kehitystä nykyisenkaltaiseksi järjestelmäksi. Voitteko antaa suomenkielisiä kirjasuosituksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-haussa https://haku.helmet.fi/iii/encore/?lang=fin  voit yhdistää eri hakusanoja. Esimerkiksi "Yhdysvallat historia" tai vaikkapa "Yhdysvallat poliittinen historia".  Hakusivun vasemman laidan rajoittimilla voit valita saamistasi hakutuloksista vain tietokirjat. Samoin kielivalikosta voit rajoittimilla valita suomenkielisen aineiston.

Ohjeita: https://luettelo.helmet.fi/screens/e_help_fin.html

Tässä joitakin esimerkkejä helmet-kirjastojen valikoimasta:

1491 : Amerikka ennen Kolumbusta / Charles C. Mann

Yhdysvaltain demokratian synty : unionin idea ja amerikkalainen historiakäsitys : sekä liittovaltion perustamisdokumentit: Itsenäisyysjulistus, Konfederaatioartiklat, tärkeimmät Federalistikirjoitukset ja Yhdysvaltain perustuslaki lisäyksineen / Ari Helo

Tähtilipun maa : Yhdysvaltain alueen historia / Markku Henriksson

Kahlitut : orjuuden historia Amerikan mantereella / Kalle Kananoja

Kansallinen etu haarniskana : USA:n kylmän sodan alun ulkopolitiikan muotoutuminen 1945-1950 / Iiro Nordling

Musta ja valkoinen protestisukupolvi : kuohuva kesä 68 Yhdysvalloissa / Anja Koski-Jännes

Yhdysvallat : näkökulmia jälkiteolliseen yhteiskuntaan / toimittaneet Pauliina Raento & Ilkka K. Lakaniemi

Paratiisin vartijat : Yhdysvallat, Eurooppa ja uusi maailmanjärjestys / Robert Kagan

Tuttu mutta tuntematon : avaimia Yhdysvaltain ymmärtämiseen / Esko Aho

Yhdysvaltain kristillinen oikeisto / Markku Ruotsila

Syyskuun yhdennentoista merkitys / Mikko Lehtonen

Haavoitettu jättiläinen : Yhdysvallat syyskuun 2001 jälkeen / Keijo Korhonen

Amerikka : hiekkaan valuvia unelmia / Pekka Mykkänen

Vietnamin sota / toimittanut Andrew Wiest ; suomentanut Simo Liikanen

Villi Länsi : kirjeenvaihtajan kanssa pitkin poikin Amerikkaa / Mika Mäkeläinen

Rooseveltista Trumpiin : Yhdysvaltain ulkopolitiikka ja kriisit 1900-luvun alusta tähän päivään / Antero Holmila, Matti Roitto

Jakautunut kansakunta : Yhdysvaltojen poliittinen historia Richard Nixonista Barack Obamaan / Markus Kantola

Valkokaavuista punahattuihin : amerikkalainen fasismi ja oikeiston radikalisoituminen / Markus Tiittula

Sydänmaiden kapina : Donald Trump, amerikkalainen konservatismi ja äärioikeiston nousu / Markku Ruotsila

Trumpin kansa / Maria Annala : Keitä he ovat ja miksi he rakastavat johtajaansa

Minä yksin : Donald Trump ja Valkoisen talon hullut päivät / Philip Rucker, Carol Leonnig