"Yhdysvaltoihin ei pääse opiskelemaan jos olet käynyt Neuvostoliitossa" Oliko tämä laki vai suositus vai mikä?

Kysytty

"Yhdysvaltoihin ei pääse opiskelemaan jos olet käynyt Neuvostoliitossa", sanottiin joskus 50 - 60 luvuilla. Oliko tämä laki vai suositus vai mikä? Tällaisen tekstin löysin ja nyt lisätietoa vailla...

Vastaus

Vastattu

Kyse lienee ollut viisumianomusten käsittelystä ajan poliittisen ilmapiirin mukaisesti. Kylmän sodan aikana kaikenlaista yhteyttä toiseen osapuoleen saatettiin pitää mahdollisena vakoiluna. https://www.jfklibrary.org/learn/about-jfk/jfk-in-history/the-cold-war

https://fi.usembassy.gov/wp-content/uploads/sites/243/2016/11/history-fi_049_076tt8393.pdf

Nykyiset viisumiohjeet eivät mainitse mitään erityistä maata tai mielipidesuuntaa ei toivotuksi.

Paremminkin huomio kiinnittyy riittävään kielitaitoon, opiskelu- tai työpaikkaan ja oleskelun määräaikaisuuden takaamiseen. Opiskeijoiden halutaan palaavan kotimaahansa. https://www.ustraveldocs.com/fi_fi/fi-niv-typefandm.asp#section2 sekä https://studies.helsinki.fi/ohjeet/artikkeli/pohjois-amerikan-vaihtokohteet

1 ääntä

Kommentit

Muisto 1980-luvulta. Valmisteltaessa muutaman päivän työmatkaa USAan tuli vastaan viisumihakemuslomake kysymyksineen. Kysyttiin Neuvostoliiton-matkoistakin.

Vielä 80-luvulla piti viisumi- tms. maahantulolomakkeeseen (lentomatkan aikana) ruksata onko kommunistisen puolueen jäsen tai ollut jäsen aiemmin, ja vaikka mitä, se oli pitkä lista, taidettiin jopa kysyä onko homoseksuaali. Yksi 70-kymppinen kertoi juuri 80-luvulla hyvin huvittuneena matkastaan sukulaisten luokse Kanadaan. Lento oli ostettu Nykkiin, ja sieltä jatkettiin Kanadan rajalle vuokra-autolla poliisisaattueessa, koska tämä 70-kymppinen oli ihan rehellisesti ilmoittanut lomakeella olevansa SKP:n jäsen. Olisi niillä poliiseilla varmaan ollut parempaakin tekemistä kuin vahdata jotain vanhusta sukulointireissulla. Suomessahan SKP oli hallituksessakinuseaan otteeseen.

Kiitos anonyymit kommentoijat tarkennuksista!