"Yhdysvaltalaisen kansanlaulun" alkuperäinen nimi on "Clementine" tai "Oh My Darling, Clementine". Monet lähteet väittävät sitä henkilön Percy Montrose…

Kysytty

"Yhdysvaltalaisen kansanlaulun" alkuperäinen nimi on "Clementine" tai "Oh My Darling, Clementine". Monet lähteet väittävät sitä henkilön Percy Montrose säveltämäksi, jotkut muut taas kansansävelmäksi. Myös Barker Bradford saatetaan mainita säveltäjäksi, hänen osaltaan olen toistaiseksi törmännyt vain sellaisiin lähteisiin, jotka sanovat tyyliin, että "sitä yleensä pidetään Percy Montrosen säveltämänä, joskus Barker Bradfordin". Percy Montrosen elinaikaa ei löydy sitten etsimälläkään, mutta Clementine-kappaleen julkaisuvuosi oli 1884. Näin ollen se on tekijänoikeussuojaamaton Yhdysvalloissa, mutta entä Suomessa sitten? Olisi niin kiva tietää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi HelMet-kirjastojen tietokannassa on Percy Montrose hyväksytty säveltäjäksi, mutta näin vanhat asiat ovat usein hankalasti varmistettavissa. Myös Yhdysvaltojen Kongressin kirjastossa on Montrose hyväksytty laulun säveltäjäksi ja sanoittajaksi, mutta sielläkään ei näytä löytyvän tekijän elinvuosia.

Suomessa tekijänoikeuden suoja on 70 vuotta tekijän kuolemasta. Teoriassa on mahdollista, että Montrose - jos hän todella on laulun tekijä -, olisi elänyt hyvin pitkän elämän ja kuollut niin myöhään, että suoja olisi edelleen voimassa (tällä hetkellä suojattuja ovat vuonna 1945 tai myöhemmin kuolleet). Kun tämän Montrosen elinvuosia ei ilmeisesti kukaan tiedä, asia jää ratkaisematta. Todennäköisesti laulun suoja on päättynyt jo aikoja sitten, mutta teoriassa ei kuitenkaan. Tekijänoikeus on kuitenkin asianomistajaoikeutta, eli raastupa kutsuu vain siinä tapauksessa, että Montrosen perilliset nostavat kanteen. Sitä ei voine pitää todennäköisenä, kun vuonna 1884 eivät modernit tekijänoikeuslaitkaan olleet vielä voimassa.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto