Tie korkeimman oikeuden käsittelyyn on ilmeisesti monivaiheinen, mutta voisiko Yhdysvaltain korkein oikeus ottaa oma-aloitteisesti asian ratkaisvakseen?

Kysytty

Yhdysvaltain presidentivaalin näyttää voittaneen Joe Biden, mutta nykyinen presidentti Donald Trump ei ole suostunut tunnustamaan vaalitulosta. Tie korkeimman oikeuden käsittelyyn on ilmeisesti monivaiheinen, mutta voisiko Yhdysvaltain korkein oikeus ottaa oma-aloitteisesti asian ratkaisvakseen?

Vastaus

Vastattu

Teoriassa varmaan voisi, mutta se ei varmaan halua puuttua asiaan hätiköiden. Tapauksen pitäisi olla kansallisesti merkittävä sekä alioikeuksien pitäisi olla päätösissään erimielisiä. Presidentinvaalien tulos on kyllä kansallisesti merkittävä, mutta tuomioistuimet ovat olleet tähän asti hyvinkin yksimielisiä hylätessään vaalivilppivalitukset.

Korkeimman oikeuden jutturuuhka on melkoinen.

Yhdysvaltain korkeimman oikeuden sivuilla todetaan (google-kääntäjän mukaan) näin:"Osapuolten, jotka eivät ole tyytyväisiä alemman oikeusasteen päätökseen, on haettava Yhdysvaltain korkeinta oikeutta heidän tapauksensa käsittelystä. Ensisijainen tapa hakea muutosta tuomioistuimelta on pyytää sitä myöntämään Certiorari-kirje. Tämä on pyyntö, jonka mukaan korkein oikeus määrää alemman oikeusasteen tuomioistuimen lähettämään tapaustiedot tarkistettavaksi. Tuomioistuimella ei yleensä ole velvollisuutta käsitellä näitä tapauksia, ja se tekee sen yleensä vain, jos tapauksella voi olla kansallinen merkitys, se saattaa yhdenmukaistaa ristiriitaisia ​​päätöksiä liittovaltion kiertotuomioistuimissa ja / tai sillä voi olla ennakkoarvoa. Itse asiassa tuomioistuin hyväksyy 100–150 yli 7000 tapauksesta, jotka sitä pyydetään tarkastelemaan vuosittain. Tyypillisesti tuomioistuin käsittelee tapaukset, jotka on ratkaistu joko asianmukaisessa Yhdysvaltain hovioikeudessa tai tietyn osavaltion korkeimmassa oikeudessa (jos osavaltion tuomioistuin on päättänyt perustuslaillisen kysymyksen)." https://www.uscourts.gov/about-federal-courts/educational-resources/about-educational-outreach/activity-resources/supreme-1