Mikä on yhdistyksen hallituksen jäsenten vastuu?

Kysytty

Yhdistys ei pidä hallituksen kokouksia, ainoastaan vuosikokoukset. Puheenjohtaja ja sihteeri hoitaa asiat. Mikä on hallituksen jäsenten vastuu? Onko laillista kirjata hallituksen kokoukseksi asioita joita on tiedusteltu kuukausitapaamisen yhteydessä läsnäolijoilta ja siitä tehty hallituksen pöytäkirja?

Vastaus

Vastattu

TJS opintokeskuksen sivuilta (joka on TJS Opintokeskus on Akavan ja STTK:n yhteinen koulutus- ja kehittämisorganisaatio) löytyy luettelo yhdistyksen hallituksen vastuista. "Hallituksen vastuut voidaan jakaa neljään tai viiteen luokkaa.

  1. Parlamentaarinen vastuu: hallitus vastaa jäsenilleen siitä, että yhdistyksen toiminta vastaa yhdistyksen toiminta-ajatusta.
  2. Siviilioikeudellinen vastuu: hallitus on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingot.
  3. Rikosoikeudellinen vastuu: yhdistyksen on noudatettava lakia.
  4. Moraalinen vastuu: yhdistyksen hallituksen on edistettävä yhteisiä tavoitteita eikä kunkin hallituksen jäsenen henkilökohtaista hyötyä.
  5. Hallituksen jäsenten sosiaalinen vastuu: hallituksen ja yhdistyksen toimintakyvystä huolehtiminen, tätä voi sanoa myös ryhmän kiinteydestä huolehtimiseksi tai tunnetehtävän hoidoksi." TSJ

Patentti- ja rekisterihallituksen Yhdistyksen ohjeista löytyy maininta hallituksen koosta:"Hallituksen koko ja toimikausi on mainittava säännöissä. Hallituksen vähimmäiskoko on puheenjohtaja ja kaksi jäsentä. Yhdistys voi säännöissä määrätä suuremmasta hallituksesta.

Hallituksen koko voidaan määrätä säännöissä myös vähimmäis- ja enimmäismääränä, esimerkiksi puheenjohtaja ja 2 - 5 varsinaista sekä 0 - 2 varajäsentä." PRH

Maarit Päiviken esityksessä on tietoja yhtiön hallituksen hyvästä hallintotavasta. https://kalenteri.maaseutu.fi/wp-content/uploads/events/4310/906f2dfbc24cfe74c07c7479ba55bfaa.pdf

Yhdistyksen mahdollisista hallinto-ongelmista kannattaa keskustella yhdessä seuraavassa sääntömääräsessä kokouksessa tai pyytää puheenjohtajaa kutsumaan koolle ylimääräinen yhtiökokous.