Yhdistyksen hallituksen päätöksistä: Milloin hallituksen päätöksiin liittyvät asiat astuvat voimaan, voiko tehdä ns takautuva päätöksen?

Kysytty

Yhdistyksen hallituksen päätöksistä:
Milloin hallituksen päätöksiin liittyvät asiat astuvat voimaan, voiko tehdä ns takautuva päätöksen?

Esimerkki. Edellinen hallitus on tehnyt päätöksen tukea rahallisesti jäsenten toimintaa X ehdoin Y, vuoden 2021 loppuun asti. Uusi hallitus pitää järjestäytymiskokouksen maaliskuussa, ja tekee päätöksen jatkaa yhdistysten jästenten toiminnan X tukemista, jättäen pois ehdon Y. Voiko uusi hallitus päättää tukea toimintaa X 1.1.2022 lähtien, vai voiko se myöntää tukea vain kokouksen päätöksestä jälkeiselle ajalle, maaliskuusta loppuvuodelle?

Vastaus

Vastattu

Yhdistystoimintaopas kertoo näin:"Yhdistyslaki määrittää yhdistyksen toiminnan raamit, ja yhdistyksen omat säännöt määrittävät toiminnan ja sen tarkoituksen. Jokaisen hallituksen jäsenen on tärkeä tietää pääpiirteissään niiden sisältö. Epäselvissä tilanteissa kannattaa aina ensin kerrata oman yhdistyksen sääntöjä ja yhdistyslakia." http://www.sinut.fi/files/204/Yhdistystoimintaopas_nettiin.pdf

Yhdistyslaki ei ota kantaa päätösten takautumineen. Se antaa raamit päätöksen teolle ja mahdolliselle päätöksen moittimiselle. "27 § Päätöksentekojärjestys

Yhdistyksen päätökseksi tulee, jollei säännöissä ole toisin määrätty:

1) se mielipide, jota on kannattanut yli puolet äänestyksessä annetuista äänistä;

2) äänten mennessä tasan se mielipide, jota kokouksen puheenjohtaja ilmoittaa kannattavansa, tai, jos päätös tehdään ilman kokousta erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla, arvalla ratkaistava tulos; sekä (16.7.2010/678)

3) sääntöjen muuttamista, yhdistyksen purkamista tai yhdistyksen omaisuuden pääosan luovuttamista koskevassa asiassa se mielipide, jota on kannattanut vähintään kolme neljäsosaa äänestyksessä annetuista äänistä." https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503#L5P27

"32 § Päätöksen moitteenvaraisuus

Yhdistyksen jäsen, hallitus ja hallituksen jäsen saavat moittia yhdistyksen päätöstä yhdistystä vastaan ajettavalla kanteella, jos päätös ei ole syntynyt asianmukaisessa järjestyksessä ja virhe on voinut vaikuttaa päätöksen sisältöön tai muuten yhdistyksen jäsenen oikeuteen taikka päätös on muuten tämän lain tai yhdistyksen sääntöjen vastainen. Oikeutta moitekanteen nostamiseen ei ole sillä, joka on kokouksessa myötävaikuttanut päätöksen tekemiseen. (29.6.2016/497)

Kanne on pantava vireille kolmen kuukauden kuluessa päätöksen tekemisestä tai, jos päätös on tehty ilman kokousta erillisissä äänestystilaisuuksissa, postitse taikka tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla, kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun päätöstä koskeva pöytäkirja on päivätty. Jollei kannetta nosteta määräajassa, päätöstä on pidettävä pätevänä. (16.7.2010/678)

Jos yhdistyksen hallitus on nostanut kanteen, yhdistyksen kokous on viipymättä kutsuttava koolle valitsemaan edustaja vastaamaan yhdistyksen puolesta." https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503#L5P27

Kenties apua tilanteeseen voisi pyytää lakimieheltä. Esim.https://kotiseutuliitto.fi/tietopankki/yhdistystoiminta/lakeja-ja-lakineuvontaa/