Yhden kertomuksen muistan Aapisestani. Kirjassa oli iso kuva kerrotusta tarinasta: maalais-perhe tuvassaan, isäntä ruokapöydän päässä syömässä, niin kuin…

Kysytty

Yhden kertomuksen muistan Aapisestani. Kirjassa oli iso kuva kerrotusta tarinasta: maalais-perhe tuvassaan, isäntä ruokapöydän päässä syömässä, niin kuin herralle kuuluu ja mikä on oikeus ja kohtuus: nauttia työnsä hedelmistä. Poika veistelee jotain siinä vieressä ja vanha taatto – rähjäinen, huonokuntoinen, kelvoton ja kaikin puolin mitätön - söi ja sottasi tuvan nurkassa. Kuka sellaista silmissään sietäisi!

Pojan veistohommat kiinnittivät isännän huomion. Silmäterältään hän kyselemään: ”mitäs siinä veistelet?” ”Veistelen tässä sinulle syömäkaukaloa, mistä saat sitten myöhemmin nur-kassa syödä, eikä sinua tarvitse hävetä oikeitten ihmisten silmissä!”

Kysymys: Missä 1950-luvun alussa Helsingin kouluissa käytetyssä Aapisessa kirjoitus oli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aarni Penttilän Hyvästi, aapiskukko! -kirjassa on lyhennelmä Zacharias Topeliuksen tarinasta Kunnioita isääsi ja äitiäsi (s. 190). Kyse lienee tästä tarinasta. Kirja ei ole ensimmäinen aapinen, vaan "alakansakoulun toinen lukukirja". Kirjan kuvitti Asmo Alho.

Hyvästi, aapiskukko! ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1939 ja sen jälkeen siitä on otettu uusintapainoksia. Helmet-kirjastojen kokoelmissa on lainattavissa vuoden 1946 painos sekä näköispainoksia vuoden 1939 painoksesta.

Kokonaisuudessaan tarina sisältyy Topeliuksen teokseen Lukemisia lapsille 3. (1922) ja Lukemisia lapsille. Toinen osa (näköispainos,1982),

https://www.kirjastot.fi/kysy/topeliuksella-on-tarina-pojasta-joka