Wivi Lönista on tullut 3 uutta kirjaa (Valosta rakentuvat huoneet, Wivi Lön: muistojen albumi sekä Wivi & Hanna...). Onko tähän jokin syy vai onko sattumaa?…

Kysytty

Wivi Lönista on tullut 3 uutta kirjaa (Valosta rakentuvat huoneet, Wivi Lön: muistojen albumi sekä Wivi & Hanna...). Onko tähän jokin syy vai onko sattumaa? Tapahtuuko tällaista usein?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wivi Lönnin syntymästä on piakkoin 150v. Hän syntyi 20.5.1872 Tampereella. Tällaiset tasavuodet (syntymästä/kuolemasta) innoittavat usein tietokirjojen kirjoittajia koostamaan elämäkertoja jne.

Wivi Lönn oli aikansa harvinainen poikkeus; naispuolinen arkkitehti ja Suomen ensimmäisen oman toimiston perustanut naisarkkitehti. Opiskellessaan Tampereen teollisuuskoulun rakennusosastolla 1892 hän oli vasta toinen naispuolinen opiskelija. Wivi oli ilmeisen lahjakas ja parhaiten menestynyt opiskelija ja tästä syystä hänen pääopettajansa, arkkitehti Georg Schreck suositteli siirtymistä Helsinkiin Polyteknilliseen opistoon ylimääräiseksi oppilaaksi. Wivi valmistui arkkitehdiksi 1896, viidentenä naisena Suomessa.

Wivi Lönn menestyi myös arkkitehtikilpailuissa, koska kisoihin osallistuttiin nimimerkkien takaa. Näin naisillakin oli tasavertaiset mahdollisuudet kilpailla. Wivi voittikin heti uransa alkutaipaleella kilpailuja sillä seurauksella, että huonommin menestyneet miesarkkitehdit laativat valituksia, joissa kyseenalaistettiin hänen ammattipätevyyttään.

Hän eli siis poikkeuksellista elämää ja menestyi arkkitehtuurin saralla, vaikka onkin jäänyt historiankirjoituksessa unohduksiin.

Lähteet:

Lönn, Wivi (1872 - 1966) | SKS Henkilöhistoria (kansallisbiografia.fi)

Wivi Lönn, arkkitehti (oulu.fi)

Vuoden naisarkkitehti Wivi Lönn (Architecta)

1 ääntä

Kommentit

Wivi Lönn kouluarkkitehtina mainitaan pohjoisessakin Suomessa: Rovaniemen yhteislyseon (silloin vielä Rovaniemen keskikoulun) ensimmäisen oman talon piirustukset tilattiin häneltä kilpailutta. Syksyllä 1944 koulutalolle kävi niin kuin kävi, ja kuvia kauniista rakennuksesta on harmillisen vähän tallessa mutta nimi jäi kirjoihin.