Windows temp kansion tyhjennys. Miten, haitta / hyöty?

Kysytty

Windows temp kansion tyhjennys. Miten, haitta / hyöty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Periaatteessa temp-kansio on väliaikaistallennusta varten, joten siellä olevien tiedostojen poistamisen ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Monet ohjelmat osaavat poistaa sieltä luomansa tiedostot mutta eivät kaikki, ja myös ohjelman kaatuminen voi jättää kansioon turhia tiedostoja. Kaatuneiden ohjelmien väliaikaistiedostoissa saattaa olla tallessa tietoja, joita ei ole tallennettu ennen ohjelman kaatumista. Jos niille ei ole tarvetta, ei poistamisesta liene haittaa.

Jonkin ohjelman käytössä olevien väliaikaistiedostojen poisto voi aiheuttaa haittoja, mutta ainakaan Windows ei välttämättä anna edes poistaa käytössä olevia tiedostoja. Jos tiedostot ovat päivän tai parin takaa eikä niitä ole päivitetty, ohjelmat eivät luultavasti enää tarvitse niitä.

Väliaikaistiedostojen poistamisen hyöty on siinä, että ne vievät turhaa tilaa. Poistamattomat väliaikaistiedostot saattavat olla myös tietoturvariski, sillä jos joku pääsee niihin käsiksi, hän saattaa saada haltuunsa ohjelmien tallentamia tietoja. Jos itse ei halua ryhtyä pähkäilemään, mitkä tiedostot voisi poistaa, kannattaa ohjelmaan käyttää jotakin puhdistusohjelmaa, esimerkiksi osoitteesta http://www.piriform.com löytyvää CCleaneria. Kannattaa tosin katsoa ohjelman asetuksia ennen poisto-operaatiota, jotta itselle tarpeellisia asioita ei lähde väkiaikaistiedostojen mukana pois.