William Makepeace Thackerayn kirjan suomennoksessa "Turhuuden turuilla: Romaani vailla sankaria" on kaksi lainausta, joiden suomennokset haluaisin tietää: 1) …

Kysytty

William Makepeace Thackerayn kirjan suomennoksessa "Turhuuden turuilla: Romaani vailla sankaria" on kaksi lainausta, joiden suomennokset haluaisin tietää: 1) “Which of us is happy in this world? Which of us has his desire?” ja 2) “Are not there little chapters in everybody’s life, that seem to be nothing, and yet affect all the rest of the history?” Näiden lisäksi jos vielä saisin suomentajan nimen ja julkaisutiedot? Suurkiitokset!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

William Makepeace Thackerayn teoksen Vanity fair suomensi Aino Tuomikoski. Ensimmäinen osa ilmestyi vuonna 1955 ja toinen osa vuonna 1956. Teokset julkaisi Otava.

Kysymäsi kohdat Tuomikoski on suomentanut seuraavasti:

Kuka meistä on onnellinen tässä maailmassa? Kuka meistä näkee toiveensa toteutuneena tai on onnellinen, kun se on täyttynyt? (osa II, s. 387)

Eikö kaikkien elämässä ole pikku lukuja, jotka näyttävät aivan mitättömiltä ja kuitenkin vaikuttavat koko muuhun elämäämme? (osa I, s.58)